Het systeem van de bedrijfswagen in België is uitzonderlijk in de wereld. De laatste jaren zien we hoe populair deze vorm van verloning geworden is. Het bewijs: jarenlang was de bedrijfswagenmarkt goed voor 70% van de inschrijvingen van nieuwe wagens, nu is dat gedaald tot ongeveer 60%.
Elk jaar maakt HR-dienstverlener SD Worx een analyse van deze markt. Of eerder de tendens van werkgevers om hun werknemers meer of minder bedrijfswagens ter beschikking te stellen. En daar wringt het schoentje: voor het tweede jaar op rij is het aandeel werknemers met een bedrijfswagen gedaald. Terwijl in 2022 14,8% van de werknemers een bedrijfswagen kreeg aangeboden, daalde dit percentage in 2023 naar 14,6% en vorig jaar zelfs naar 14%, volgens SD Worx.
Alle regio’s
Uit de analyse van SD Worx blijkt dat geen enkele regio gespaard blijft en dat de daling zich ook voordoet bij de jongste werknemers (jonger dan 30). Dit valt te verklaren doordat werkgevers dit voordeel pas na een bepaalde periode toekennen. En dat is begrijpelijk: jongeren veranderen vaker van bedrijf, wat moeilijk kan zijn voor werkgevers, die mogelijk met een nutteloze auto opgescheept zitten.
De dalende trend is echter verrassend, omdat zowel werkgever als werknemer profiteren van voordelen: de 100% aftrekbaarheid en de minimale kosten van het gebruik van een bedrijfswagen.
Advertentie – lees hieronder verder
Auto’s te duur?
SD Worx schuift verschillende mogelijke verklaringen voor deze daling naar voren. Is het cyclisch of structureel? SD Worx wijst erop dat de stijging van de autoprijzen een probleem kan zijn. De catalogusprijzen zijn stelselmatig gestegen, terwijl elektrische auto’s duurder worden in leasing door de kelderende inruilwaarden omdat er geen kopers zijn op de tweedehandsmarkt.
In 2024 steeg de mediane waarde van nieuwe auto’s met 8,7% tegenover 2023, tot 43.800 euro in vergelijking met 40.280 euro.
Maar er spelen ook andere factoren mee. Bijvoorbeeld het mobiliteitsbudget dat werknemers in staat stelt te kiezen voor andere vervoermiddelen, en alternatieve beloningsvormen, zoals een bijdrage in de huisvestingskosten (huur of hypotheek). Deze veranderde houding van werknemers komt ook omdat sommige gebruikers van een bedrijfswagen ontevreden zijn (30%). SD Worx noemt als belangrijkste klachten over bedrijfswagens: onbeschikbaarheid van het gewenste model, de leveringstermijn, het lagere (elektrische) rijbereik, de daling naar een lager segment (door de hogere prijzen), de hogere belastingen voor verbrandingsmodellen (en die zullen in 2025 opnieuw stijgen) en de soms ontoereikende inspanningen van de werkgever bij de installatie van een laadpunt of de terugbetaling van de elektriciteitskosten thuis voor elektrische wagens. Is de Belgische werknemer nooit tevreden?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be