Mobiliteit

Is Good Move-plan het slachtoffer van gelobby en misleidende enquêtes?

Het Brusselse circulatieplan Good Move staat onder enorme druk van politici en lobbyisten. Sommigen zouden zelfs zo ver gaan dat ze een bevooroordeeld – om niet te zeggen ‘gemanipuleerd’ – onderzoek laten uitvoeren tegen het plan. Een woordje uitleg. 

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 11 okt. 2022 | Leestijd: 6 min

Good Move is het regionale mobiliteitsplan voor de Brusselse hoofdstad, dat in 2020 werd goedgekeurd door de Brusselse regering. Het bepaalt de grote politieke lijnen op het vlak van mobiliteit en mag niet verward worden met Smart Move, het project voor een kilometerheffing in het Brussels Gewest. Het doel van het Good Move-plan is om de levenskwaliteit van de Brusselaars te verbeteren met een reeks maatregelen waarover we al regelmatig geschreven hebben op Gocar.be, simpelweg omdat ze een impact hebben op iedereen.

Beslissingen binnen Good Move zijn onder meer het schrappen van parkeerplaatsen, de volledige herinrichting van bepaalde verkeersassen, de transformatie van autosnelwegen tot stadsboulevards (A12 en het einde van de E40) en een gloednieuw circulatieplan dat moet voorkomen dat pendelaars kleine straten als sluipwegen gebruiken. In augustus werd een nieuw circulatieplan ingevoerd in de Vijfhoek (het gebied binnen de Kleine Ring), wat de toegang tot het centrum van Brussel met de auto enorm bemoeilijkt.

Advertentie – lees hieronder verder

Twee op de drie zelfstandigen en kmo’s willen vertrekken  

Le plan de circulation Good Move ferait l’objet d’enquêtes orientées...

Uiteraard leiden deze veranderingen tot een storm van protest, vanuit alle hoeken. Bij politici, hoewel er een politiek akkoord is over Good Move. Bij bedrijven, die dagelijks veel pendelaars verliezen. Maar ook bij buurtbewoners die, ondanks de extra rust, tijdens hun verplaatsingen ook sterk gehinderd worden aangezien het verkeer wordt samengebracht op grote assen die in normale tijden ook al verzadigd waren.

De krachtmeting lijkt nu een nieuw hoogtepunt te hebben bereikt. Volgens de RTBF publiceerde het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) op 1 oktober 2022 een enquête over het nieuwe circulatieplan in Brussel met als titel ‘Good Move? Een ramp voor zelfstandigen en kmo’s’. Die enquête zou uitgevoerd zijn op een bevooroordeelde manier om de belangen of wensen van bepaalde lobbygroepen te dienen.

Alexia Bertrand - Le plan de circulation Good Move ferait l’objet d’enquêtes orientées...

In de conclusies van het onderzoek staat onder meer dat “twee op de drie Brusselse zelfstandigen en kmo’s van plan zijn om Brussel te verlaten” door de gevolgen van Good Move op hun omzetcijfers. Deze opmerkelijke resultaten zijn uiteraard koren op de molen van tegenstanders van het project, terwijl de politici het ook niet langer eens zijn over het belang van dit project.

Misleidend onderzoek?

Vreemd genoeg roept zelfs Brussels parlementslid Alexia Bertrand (MR) op om de resultaten met een korrel zout te nemen, omdat de NSZ-enquête uitgevoerd zou zijn met een gebrekkige methodologie, waardoor je dergelijke conclusies niet kunt trekken. Verrassend, maar begrijpelijk als je dit geval nader bekijkt.

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) vertegenwoordigt volgens de RTBF meer dan 42.000 Belgische ondernemers. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest telt de vereniging 1.133 leden, onder wie 147 voor Brussel zelf. Uit de verzamelde informatie blijkt dat de vragenlijst die gebruikt werd voor deze enquête naar deze 147 leden werd gestuurd en vervolgens, in een tweede fase, naar ondernemers van de 18 andere gemeenten. Op het einde van de deadline werden 150 reacties verzameld, waarvan slechts 23 voor Brussel.

Le plan de circulation Good Move ferait l’objet d’enquêtes orientées...

Aan de RTBF verklaarde Catherine Vermandele, onderzoekster bij het laboratorium voor methodologie en gegevensverwerking aan de ULB, dat het foutief is om uit zo’n kleine en willekeurige steekproef conclusies te trekken over alle kmo’s en zelfstandigen in Brussel. Volgens haar zijn de grootte en de verscheidenheid van de steekproef essentieel om betrouwbare statistieken te verkrijgen. Ze wijst er ook op dat het NSZ 1.133 leden vertegenwoordigt in het Brussels Gewest, heel wat minder dan de 113.000 kmo’s en 122.000 zelfstandigen die in Brussel actief zijn.

De zaak gaat echter nog verder. De site www.faky.be, die fraude en oplichting opspoort, heeft namelijk de vragenlijst kunnen bemachtigen en wijst erop dat de meerderheid van de respondenten ‘andere sector’ invulde in het vakje gereserveerd voor de activiteit, terwijl de foutenmarge niet werd meegedeeld, wat ook twijfels doet rijzen over de onpartijdigheid van het onderzoek. Het NSZ verwerpt elke beschuldiging van manipulatie. Intussen hebben veel mensen de resultaten van het onderzoek al gedeeld, onder meer op sociale netwerken.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon