Heb je een bekeuring gekregen omdat je de toegestane snelheid met 1 km/uur hebt overschreden? Doet zo’n tegenvaller je bloed koken? Weet dan dat achter dat ‘kilometertje’ per uur te veel eigenlijk een tolerantie vanwege de parketten schuilgaat. De politie die de snelheidscontroles uitvoert, past die tolerantiemarges toe. En, nu we het hebben over tolerantie, wist je dat de kilometerteller in je auto haast nooit de exacte snelheid weergeeft waarmee je rijdt? Hoe vermijd je dan eigenlijk een bekeuring voor een snelheidsovertreding?
Je kilometerteller: betrouwbaar of niet?
Kun je de kilometerteller van je wagen betrouwen om strafbare overtredingen te vermijden? Ja en nee. Zie het eerder zo:
Advertentie – lees hieronder verder
Je teller kan nooit een lagere snelheid weergeven.
Dat is zelfs wettelijk verplicht (ECE R39-reglementering): een kilometerteller in een voertuig op onze wegen mag nooit een lagere snelheid weergeven dan de reële snelheid. Enerzijds is dat heel logisch: het zou nogal moeilijk zijn om de snelheidsbeperking na te leven als je zelfs niet weet wanneer je ze overschrijdt!
Je kilometerteller ziet het altijd door een roze bril!
Je teller zal de snelheid daarentegen eerder onderschatten. Snelheidsmeters zijn de laatste jaren wel steeds preciezer geworden dankzij de elektronische vooruitgang en de verwerking van gegevens. Vroeger waren de meters mechanisch en/of elektrisch, nu zijn ze digitaal. Er zijn echter externe factoren die de meting kunnen verstoren: de grootte en slijtage van de banden, het wegprofiel enz. Daarom kalibreren autobouwers hun tellers op basis van een foutmarge. Concreet betekent dit dat je reële snelheid afhankelijk van het model 1 tot 10% hoger ligt dan wat de teller aangeeft.
Voorlopig goed nieuws dus: als je afgaat op je meter, zal je meestal onder de snelheidslimiet zitten en een boete vermijden.
Wat is je reële snelheid?
Wil je een duidelijker beeld van je precieze snelheid? De snelheid die een gps of rijhulpsysteem zoals Coyote of Waze weergeeft, kan meer duidelijkheid scheppen en je informatie verstrekken om je teller ‘te corrigeren’.
Voor een betrouwbare meting moet je wel het volgende in acht nemen:
Meet je snelheid op auto(snel)wegen waar je vlot kunt rijden. In de stad en in bebouwde zones kan het gps-signaal immers worden verstoord.
Rijd tegen een constante snelheid.
Rijd relatief snel – minimaal 50 km/u – want een gps meet minder precies bij lagere snelheden.
Doe de meting meerdere keren door de snelheid van je gps en kilometerteller te vergelijken, tegen 50, 90 en 120 km/u bijvoorbeeld.
Zo achterhaal je de marge tussen je teller en je reële snelheid.
Opgelet: de snelheid die je gps opgeeft, is niet altijd 100% betrouwbaar. Die hangt af van verschillende factoren, zoals de kwaliteit van het systeem, het aantal beschikbare satellieten, het gebruik van algoritmen wanneer het aantal satellieten ontoereikend is … Bijgevolg kun je volgens je gps 110 km/u rijden, terwijl je snelheidsmeter 120 km/u aangeeft. Daarentegen is het abnormaal om volgens je gps 130 km/u te rijden en volgens je teller 120 km/u. Dat betekent dat er of een probleem is met je wagen, of met de gps, of met beide!
De radars van de politie: betrouwbaar of niet?
Als je een bekeuring krijgt voor overdreven snelheid, ken je hoogstwaarschijnlijk de dubbele formule: ‘gemeten en gecorrigeerde snelheid’. Ook al zijn de radars van de ordediensten steeds preciezer en performanter, toch staan de fabrikanten nog altijd een technische foutmarge toe. Deze marge wordt ook door de ordediensten toegepast. Concreet komt dit hierop neer:
Vermindering van de gemeten snelheid met 6 km/u voor snelheden lager dan of gelijk aan 100 km/u.
Vermindering van de gemeten snelheid met 6 % voor snelheden hoger dan 100 km/u.
Deze foutmarge wordt toegepast op alle apparatuur om de snelheid te meten.
Gezien die technische marge een feit is, kan een overtreding worden vastgesteld zodra de toegestane maximumsnelheid met meer dan één km/uur wordt overschreden.
‘Tolerantiemarge’ voor bepaalde parketten?
Om de te hoge werkdruk in bepaalde gerechtelijke arrondissementen het hoofd te bieden, vragen de procureurs-generaal soms aan de politiezones om de snelheidslimiet vanaf wanneer een overtreding kan worden vastgesteld, op te trekken. Benoît Godart van Vias bevestigt: “Dat verloopt altijd in overleg tussen het parket en de politie. Maar die ‘tolerantie’ gaat soms tot 20 km/u boven de limiet! Dit gezegd zijnde, bestaan er frappante verschillen tussen de verschillende politiezones en zelfs de gemeenten. Zo krijg je in Sint-Genesius-Rode al gegarandeerd een bekeuring vanaf 1 km/uur boven de toegestane (gecorrigeerde) limiet! Voorzichtigheid is dus overal geboden.”
Het beste advies: respecteer de snelheidslimiet!
Kortom, om er zeker van te zijn dat je niet geflitst wordt, houd je je gewoon aan de geldende beperking en weet je best hoe je kilometerteller werkt. Het blijft dan de taak van de overheid om de snelheidsbeperkingen ‘correct’ te beheren, zoals Touring al jaren vraagt. Dat betekent duidelijke borden en aanwijzingen, zonder mogelijkheid tot dubbelzinnige interpretatie en aangepast aan de plaats en het reële verkeer.
Lees ook:
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be