Sinds 2016 steunt Vlaanderen een project om de Brusselse Ring (R0) te verbreden om de verkeersdrukte op deze as te verminderen. Concreet wil Vlaanderen de verbinding tussen Antwerpen en de luchthaven van Zaventem verbeteren om deze twee economische gebieden beter met elkaar te verbinden. Alleen ziet niet iedereen dit zo en krijgt het Vlaamse Gewest nu te maken met tegenkanting.
Blijkbaar zou het verzet zo heftig zijn dat Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) aankondigde de plannen voor de heraanleg van de noordelijke Ring stop te zetten. Op de website van La Libre Belgique tonen de heraanlegplannen de creatie van een “parallelle structuur“ tussen Machelen en Sint-Stevens-Woluwe die tot doel heeft het transitverkeer en het lokale verkeer te scheiden, maar ook de heraanleg van verschillende knooppunten, de verwijdering van de afrit aan de Houba de Strooperlaan en de opwaardering tot vier rijstroken, dus de verbreding van de weg naar Wemmel.
Onlangs was er de tegenkanting van de gemeente Jette en de Brusselse minister van Mobiliteit, Elke Van den Brandt (Groen), die het dossier had gekelderd. De gemeente Jette ziet in deze ontwikkelingen een toename van het verkeer en de vervuiling.
Verschillende meningen
Advertentie – lees hieronder verder
Dat gezegd hebbende staan sommige gemeenten ook vrij tot zeer positief tegenover deze herinrichting. Zoals Wemmel meldt La Libre, dat voorstander is van het schrappen van afrit 8 en het creëren van een volledig nieuw knooppunt. Of ook Grimbergen waar er kruispunten zijn die overbelast zijn in de spits. Ook Vilvoorde heeft geen probleem met deze plannen, ook al is dit punt nog niet besproken in de gemeenteraad.
Ter hoogte van Machelen, tussen Vilvoorde en Zaventem, wordt een nieuwe rijstrook gereserveerd voor lokaal verkeer naar de E40, die ook door de gemeente wordt geapprecieerd, omdat te veel mensen de Ring gebruiken voor zeer korte afstanden. Dat geld ook voor Dilbeek dat op zijn grondgebied het knooppunt van Grand-Bigard heeft dat zal worden gerenoveerd. Kortom, naar alle waarschijnlijkheid zijn meer voordelen dan nadelen.
Wordt het lang touwtrekken?
Het probleem is dat deze meerderheid van “voor” leidt tot een gevoel van minachting aan de kant van de gemeente Jette, die vindt dat de Vlaamse regering zonder enig overleg opereert. De stad vreest bijvoorbeeld een toename van de vervuiling op haar gebied, maar ook een toename van het verkeer in haar straten met het elimineren van de afrit “Wemmel”. Daarnaast zal de aanleg van een knooppunt impact hebben op de omliggende woonwijken, maar ook op het Laerbeekse Bos.
Aan de kant van de Brusselse minister van Mobiliteit, Elke Van de Brandt (Groen), is het haar fractieleider in het parlement die het woord nam en uitlegde dat de partij tegen het uitgeven van miljarden euro’s blijft en jarenlang blokkeren van het verkeer voor een slechte oplossing, meldt La Libre nog. De oplossing die de Groenen voorstellen is niet veranderd: de invoering van een slimme kilometerheffing. Het gaat het dan aflopen met deze verbreding? Moeilijk te zeggen, omdat verschillende partijen nu nadenken over de juridische consequenties. Het agentschap Werken Aan de Ring, dat de werkzaamheden voor zijn rekening neemt, hoopt nog steeds de vergunning in 2023 te krijgen voor een start van de werkzaamheden in 2025.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be