Mobiliteit

Semiautonome wagens 100% betrouwbaar?

Bij de nieuwe automodellen zijn rijhulpsystemen steeds vaker een vaste waarde. Wat kunnen die systemen en vooral, zijn ze betrouwbaar? Wij testten voor jullie een van die futuristische wagens. Onlangs stelden we de nieuwste technologische hoogstandjes op het vlak van rijhulpsystemen voor. Kunnen ze een reële situatie op de weg aan? Wij testten de VW Touareg, … Continue reading “Semiautonome wagens 100% betrouwbaar?”

Vincent Hayez | Gepubliceerd op 20 jun. 2018 | Leestijd: 4 min

Bij de nieuwe automodellen zijn rijhulpsystemen steeds vaker een vaste waarde. Wat kunnen die systemen en vooral, zijn ze betrouwbaar? Wij testten voor jullie een van die futuristische wagens.

Onlangs stelden we de nieuwste technologische hoogstandjes op het vlak van rijhulpsystemen voor. Kunnen ze een reële situatie op de weg aan? Wij testten de VW Touareg, die over enkele weken verkrijgbaar is in België. Onder de nieuwigheden: semiautonoom rijden, een van de meest geavanceerde systemen op de markt.
Op het gigantische 15 inchscherm geeft de gps in hoge definitie de kaart en de route weer op Google Earth. Onderweg zetten we de semiautonome modus aan, waarbij de volgende zaken in het oog springen:

  • Het is onmogelijk om het stuur enkele seconden te lossen. Het systeem roept je tot de orde met een geluids- en visueel signaal.
  • Het systeem beheert de remmen en het gaspedaal.
  • De snelheid wordt automatisch aangepast op basis van de borden langs de weg waarop de snelheidslimiet wordt aangegeven.
  • De bestuurder stelt de minimum- en maximumafstand in ten opzichte van het voertuig dat vóór de wagen rijdt. De auto past zijn snelheid automatisch aan om binnen de toegestane snelheidsbeperkingen te blijven.
  • Het systeem houdt rekening met de situatie op de weg: het vertraagt in bochten, past het schakelen tussen de versnellingen aan als je stijgt of daalt enzovoort.
  • Wat ons het meest verbaasde: de auto neemt een rotonde door vaart te minderen, stopt om voertuigen op de rotonde voorrang te verlenen, trekt zachtjes weer op en verlaat de rotonde. De chauffeur moet enkel nog aan het stuur draaien en de knipperlichten bedienen!

Technologie nog niet helemaal op punt

De testrit maakte zeker indruk op ons. Toch mogen we een belangrijk element niet over het hoofd zien: de nieuwe technologieën gaan met rasse schreden vooruit, maar dat betekent niet dat alles altijd optimaal werkt. Tijdens diverse testritten in het verleden ondervonden we de volgende nadelen:

Advertentie – lees hieronder verder

  • Bij slecht weer kunnen camera’s, radars en andere sensoren tijdelijk onbruikbaar zijn.
  • Soms remt de auto erg bruusk, zonder aanwijsbare reden. Talloze automobilisten stelden die ‘bug’ al vast tijdens het rijden met een wagen uitgerust met noodrembekrachtiging.
  • Een chauffeur die beschikt over rijhulpsystemen zou de capaciteiten van die systemen wel eens kunnen overschatten, wat de waakzaamheid achter het stuur niet ten goede komt.
  • De billijke veiligheidsafstanden die de systemen inbouwen tussen voertuigen op de snelweg sporen bepaalde bestuurders aan om zich tussen twee auto’s in te ‘wurmen’, waardoor het systeem ongepast gaat remmen.

Tot slot nog dit: de volledig zelfrijdende wagen zal niet vóór 2035 op onze wegen te zien zijn. Ondertussen moeten we waakzaam blijven en paraat zijn om te reageren wanneer nodig.

Lees ook : 

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon