Stickers voor slechthorende bestuurders: stigmatisering of veiligheid?

In Argentinië moeten dove en slechthorende bestuurders hun auto op verschillende plekken bestickeren. Deze waarschuwing moet andere weggebruikers attent maken op hun hoorgebrek. Niet iedereen is het erover eens dat het als inspiratie moet dienen voor de Belgische Wegcode.

Gepubliceerd op 5 november 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Stickers voor slechthorende bestuurders: stigmatisering of veiligheid?

Een recent ingevoerde verkeersmaatregel in Buenos Aires, Argentinië, heeft geleid tot een discussie over de inclusie en rechten van slechthorende bestuurders. Voertuigen bestuurd door doven of slechthorenden in de provincie Buenos Aires moeten een sticker dragen met een opvallend geel-rood geblokt patroon. De stickers bevinden zich zowel achteraan als op de flanken van de auto. De weinig subtiele markering is een verplichting en heeft als doel andere weggebruikers te waarschuwen (al wordt wel op de goed trouw gemikt) en hen aan te moedigen om op een andere manier te communiceren met de bestuurder, bijvoorbeeld door grootlichten te gebruiken.

claxon

Stigmatiserend of behulpzaam?

De maatregel wil mensen niet labelen, maar poogt de verkeersveiligheid te verhogen. Volgens de officiële instanties verhoogt ze de inclusie door een minderheidsgroep beter te doen gedijen in het soms hectische verkeer. Maar ze leidt tot verdeelde reacties. In Europa, waar geen vergelijkbare verplichting bestaat, is er geen consensus over het nut van dergelijke stickers. In landen als Frankrijk, Duitsland en Italië worden stickers wel aanbevolen, maar zijn ze optioneel. In België, waar geen advies voor deze stickers geldt, wordt met argusogen naar deze nieuwe maatregel gekeken. Het Collectif Recherche et Expression (CREE), een Belgische organisatie voor dove en slechthorende jongeren, noemt de maatregel in de krant Avenir zelfs stigmatiserend.

Marie Depré, communicatiemedewerker bij CREE, stelt: “Het gebruik van een dergelijke sticker voor dove bestuurders voelt als een onnodige vorm van etikettering. De gemeenschap vreest dat het eerder tot discriminatie leidt dan tot begrip. Waar ligt de grens? Moeten we straks ook een sticker introduceren voor ouderen, jongeren of mensen met andere medische condities zoals diabetes?”

Advertentie – lees hieronder verder

De kritiek wordt gedeeld door het Belgische verkeersinstituut Vias, dat de maatregel omschrijft als een “discriminatoire praktijk die geen bijdrage levert aan de verkeersveiligheid.” Volgens Vias zijn doven en slechthorenden net zo goed in staat om veilig te rijden als andere bestuurders, en is een speciale markering onnodig en zelfs contraproductief.

Verkeersveiligheid en inclusie

De Argentijnse overheid benadrukt echter het belang van bewustzijn in het verkeer. Mariángeles Menéndez, hoofd van het bureau voor rijbewijzen in Buenos Aires, verdedigt het gebruik van de sticker als een nuttig hulpmiddel is om te communiceren met slechthorende bestuurders en dat haar diensten er alles aan doen om ze gemakkelijk verkrijgbaar te maken. Ze voegt eraan toe dat de maatregel essentieel is omdat bestuurders met gehoorverlies mogelijk geen sirenes of claxons horen, en dat lichtsignalen een veiliger alternatief zijn om met hen te communiceren.

duim-omhoog

Argentinië is trouwens niet het enige Amerikaanse land waar de kwestie onder de loep is genomen. In bepaalde staten in de VS, zoals Texas, worden slechthorenden en doven aangemaand, maar – net als in Europa – niet verplicht, om een label aan te brengen of een verduidelijkend kaartje op zak te dragen in het geval van een politiecontrole. In ieder geval is het niet eenvoudig om de wet op elk scenario toe te passen, want je kan deze groep verkeersdeelnemers niet zomaar het recht op het gebruik van onbestickerde huur- en deelwagens ontzeggen.

De stemming is er niet naar opdat de Belgische of Europese regelgeving een vergelijkbare maatregel zal invoeren. Vooralsnog lijkt de Argentijnse oplossing vooral een reflectie te zijn van de wereldwijde zoektocht naar manieren om inclusie in het verkeer te bevorderen – zoals dat ook gebeurde met genderneutrale verkeerslichten. Hoe dat moet zonder de grenzen van privacy en discriminatie te overschrijden, blijft een proces van wikken en wegen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Piet Andries Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.827 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.827 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.