De Europese Commissie heeft in juli een voorstel tot een verbod op de verkoop van nieuwe voertuigen met een klassieke aandrijving – dus een verbrandingsmotor die functioneert op fossiele brandstof – aangekondigd vanaf 2035.
Die ban heeft al heel wat stof doen opwaaien, zeker in het kader van de Klimaattop COP26 waar alle maatregelen om de schadelijke uitstoot van onze maatschappij te beperken nog eens extra onder de loep werden genomen en vaak werden verstrengd. Zoals in het Vlaams Klimaatplan waarin deze datum zelfs werd vooruitgeschoven naar 2029.
Wachten op wettekst
Het lijkt dus vast te staan dat voertuigen met een verbrandingsmotor op termijn verdwijnen en vervangen zullen worden door exemplaren met een elektrische aandrijving, in de meeste gevallen met batterijen aan boord.
Advertentie – lees hieronder verder
Nu ging het discours vooral over auto’s, bestelwagens en vrachtwagens, maar tweewielers – motorfietsen en scooters – werden daarbij nog niet concreet vermeld, hoewel ze toch onder dezelfde noemer vallen. Betekent dit dat de gemotoriseerde tweewielers door de mazen van het ‘klimaatnet’ zullen glippen? Wellicht niet.
Aangezien het momenteel nog slechts om een voorstel van de Europese Commissie gaat om tegen 2035 alle verbrandingsmotoren in nieuwe voertuigen te verbieden, is de huidige communicatie ook nog niet allesomvattend en moet deze hele materie nog in wetteksten gegoten worden om bindend te zijn. Wellicht zullen dan ook alle types vervoermiddelen gespecifieerd worden die aanmerking komen en kan het bijna niet anders dat ook nieuwe motorfietsen en scooters over een elektrische aandrijving zullen moeten beschikken.
Motorfietsen verboden in LEZ’s
Tegelijk zullen ook de oudere tweewielers met klassieke verbrandingsmotoren stilaan uit de stadscentra geweerd worden en op hun beurt volledig uit het straatbeeld verdwijnen en vervangen worden door elektrische modellen. Op dit vlak loopt ons land wat achterop want momenteel is er nog geen algemene beperking op het gebruik van motorfietsen en scooters in de lage-emissiezones. Maar op termijn gaat daar wel verandering in komen. Zo wil Gent niet-elektrische scooters vanaf 2023 uit het autovrije gebied weren voor wie er niet woont en looft de stad ook een slooppremie uit voor klassieke motorfietsen met een verbrandingsmotor.
De overgang naar elektrische motorfietsen vergt wel een nieuwe investering bij de aankoop, maar het gebruik zal veel vlotter verlopen dan bij elektrische auto’s dankzij de kleinere batterij die ook sneller kan worden opgeladen en de beperkte actieradius die tweewielers in de periferie meestal nodig hebben.
Voorlopig is het nog afwachten op een concrete wettekst op Europees en nationaal vlak die de toekomst van de motorfiets (al dan niet aan de stekker) en vele andere tuigen zoals grasmaaiers zal bepalen.
In het verlengde hiervan hangt ook de toekomst van het motorracen aan een zijden draadje. Er bestaan al initiatieven met tweewielers met elektrische aandrijvingen, maar dat zijn nog dure alternatieven met een beperkte actieradius. Wordt vervolgd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be