De Franse ontwerper Anthony Janarelly is geen onbekende voor autoliefhebbers. Hij was verantwoordelijk voor de Lykan HyperSport van W Motors, de eerste hypercar gebouwd in Libanon en later in Saoedi-Arabië. In 2015 sloeg Janarelly de handen ineen met Frédéric Juillot, een botenbouwer en specialist in composietmaterialen. Samen richtten ze Janarelly Automotive op en brachten ze de Janarelly Design-1 op de markt, een roadster met invloeden van iconen als de Shelby Cobra en Ferrari 250 TR.

Afgebroken productie
De Design-1, gebouwd in Dubai, was oorspronkelijk gelimiteerd tot 499 exemplaren. Hij werd aangedreven door de 3,5 liter-V6 uit de Nissan 350Z, goed voor 325 pk. Met een gewicht van slechts 850 kilo sprintte hij in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u.
Helaas bleef het project steken in de pre-productiefase, en werden slechts een paar exemplaren gebouwd. Naast de Design-1 tekende Janarelly ook de Caterham Project V, de voorloper van het volgende productiemodel van de Britse fabrikant.
Advertentie – lees hieronder verder

Bestaande basis
Anthony Janarelly is terug met een nieuw concept: de Ælla-60. Deze coupé, met zijn vloeiende lijnen en herkenbare Janarelly-design, trekt direct de aandacht. Hij beschikt over een volledig aluminium chassis en een centrale, atmosferische V8 met 480 pk. Om homologatie te vereenvoudigen, is de Ælla-60 gebaseerd op een niet nader genoemde sportwagen uit de jaren 90.

Vijf exemplaren
De Ælla-60 bestaat voorlopig alleen als digitale render, maar zal van 5 tot 9 februari te zien zijn op de Rétromobile show in Parijs. Janarelly zoekt vijf kopers die bereid zijn 865.000 euro neer te leggen voor deze exclusieve coupé. Er lopen gesprekken met het Italiaanse PAT, bekend van de Delta Futurista en Glickenhaus SCG 007C, over een mogelijke serieproductie van 60 stuks vanaf volgend jaar - maar niets is nog definitief.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be