De gelijkenissen met de op het MEB-platform gebouwde VW ID.3 zijn treffend, ook al ziet deze El-Born er toch een stuk exotischer uit. Voor de aandrijving van de achterwielen wordt beroep gedaan op de bekende 204 pk sterke elektromotor en het 82 kWh-accupakket (77 kWh netto) zou de allereerste elektrische Cupra zo’n 500 km ver moeten kunnen brengen. De batterij voor 80% opladen – door gebruik te maken van een 100 kW-snellader – neemt volgens de constructeur ongeveer 45 minuten in beslag.
Geen 0-tot-100-tijd…
Over het sprintje van 0 tot 100 km/u wordt (voorlopig?) met geen woord gerept. Waar Cupra wel mee uitpakt, is een sprinttijd vanuit stilstand tot 50 km/u. Die oefening zou 2,9 seconden duren. Ter vergelijking: een Nissan GT-R zit dan (al) aan 100 km/u.
De productie van de Cupra el-Born gaat volgend jaar van start in de VW-fabriek in het Duitse Zwickau, waar ook de VW ID.3 en de Audi Q4 e-tron (neef nummer 3…) van de band zullen rollen. Prijzen en meer specificaties ontbreken nog.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be