De nieuwe EX30 wordt het vierde 100 procent elektrische model van Volvo, na de XC40 Recharge, C40 Recharge en EX90. Het is meteen ook de kleinste Volvo, met een lengte van 4.233 mm. Ter vergelijking: de XC40 is 4.440 mm lang, de vroegere V40 4.369 mm. “Het is niet omdat de EX30 onze kleinste SUV is, dat hij daarom minder Volvo is”, zei CEO Jim Rowan tijdens de presentatie van de EX30 in Milaan.
Veilig voor fietsers
Net als de grotere modellen krijgt de EX30 heel wat veiligheidsuitrusting mee. Zo beschikt hij standaard over sensoren in de achterbumper die je waarschuwen voor fietsers, scooters of lopers als je op het punt staat de deur te openen. Op die manier worden pijnlijke deurongevallen voorkomen. De nieuwe Park Pilot Assist identificeert dan weer beschikbare parkeerplekken én helpt je automatisch en veilig te parkeren.
Twee batterijen
Technisch gezien gebruikt de Volvo EX30 dezelfde basis als de Smart #1. Rijd je vooral korte afstanden, dan kan de goedkopere LFP-batterij (lithium-ijzerfosfaat) met enkele motor volstaan. Deze versie levert 272 pk en 344 km. Meer rijbereik nodig? Dan is de EX30 met NMC-batterij (lithium, nikkel, mangaan en kobalt) met enkele motor een betere keuze. Die geraakt tot 480 km ver met hetzelfde motorvermogen. Tot slot is er de 428 pk sterke EX30 Twin Motor Performance (460 km rijbereik). Die spurt in 3,6 seconden naar 100 km/u en kroont zich zo tot snelste Volvo. Wie had dat gedacht?
Advertentie – lees hieronder verder
Alles op één scherm
In het interieur kiest Volvo voor eenvoud. Om de binnenkant naar eigen smaak in te richten, is er keuze uit vier afwerkingen (Breeze, Indigo, Mist en Pine). Leder kun je niet krijgen, wel duurzame materialen gemaakt van gerecycleerde jeansbroeken bijvoorbeeld. De elektrische ruiten bedien je op de centrale opbergconsole, die ook meteen het klassieke handschoenkastje vervangt. Gemakkelijker toegankelijk, vinden de ontwerpers.
Er is geen tweede scherm met instrumenten voor de bestuurder. Alles wordt gegroepeerd op een centraal scherm van 12,3 duim. Dat ziet er best knap uit, toont andere functies naargelang de context en heeft handige features zoals Google Maps en Assistant rechtstreeks ingebouwd. Ook handig is dat je een digitale sleutel kunt delen met vrienden of familie via de app van de Volvo EX30 op de je smartphone, die je dankzij NFC-technologie ook als sleutel kunt gebruiken (zelfs als je batterij leeg is).
Prijzen
Je kunt de EX30 nu al bestellen, maar moet nog even geduld oefenen om hem effectief in je garage te parkeren. De productie begint over enkele maanden en de eerste exemplaren worden in het eerste kwartaal van 2024 in ons land geleverd, zo bevestigt de importeur aan Gocar.be.
De grote vraag is natuurlijk hoeveel de EX30 kost. “We weten dat prijs en eigendomskosten nog altijd een van de grootste uitdagingen zijn wanneer mensen overwegen om op een elektrische wagen over te stappen”, zegt Jim Rowan. “Met de EX30 willen we premium elektrische mobiliteit naar een breder publiek brengen en zo de elektrificatie versnellen.”
De Belgische prijzen van de Volvo EX30 lijken – voor een elektrische SUV – nog relatief mee te vallen. De basisversie (Single Motor, RWD, Core) kost 38.990 euro. Wil je het grotere rijbereik (Single Motor Extended Range, RWD, Core), dan wordt dat 44.240 euro. Voor de snelle EX30 (Twin Motor Performance, AWD, Plus) betaal je minstens 50.490 euro. Volvo belooft ook abonnementsformules voor wie liever een vast bedrag per maand betaalt.
Ook als Cross Country
Kijken we al even verder, dan staat er ook een EX30 Cross Country op het programma. Net als zijn gelijknamige voorgangers ziet die er avontuurlijker uit dankzij meer bodemvrijheid, zwarte velgen, een optioneel dakrek, beschermplaten rondom het koetswerk en zwarte panelen op de voorbumper en kofferklep. De verkoop en productie van de EX30 Cross Country starten in 2024, iets later dus dan de gewone EX30.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be