Nieuwe modellen

Lada e-Largus: van oud naar nieuw

Sinds de verkoop door de Renault-groep probeert Lada zichzelf nieuw leven in te blazen, wat natuurlijk alles behalve gemakkelijk is in deze tijden van oorlog. Toch zijn er al resultaten zichtbaar, zoals deze elektrische conceptcar die onzettend bekend oogt.

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 08/08/2022 | Leestijd: 3 min

In mei jongstleden veroorzaakte de aankondiging van de verkoop van Lada door de Renault-groep, een operatie die door de oorlog in Oekraïne als het ware werd afgedwongen, veel ophef. Sindsdien verkeert het Russische automerk in moeilijkheden door een gebrek aan componenten.

Desondanks is de productie van de Granta hervat, in een zeer uitgeklede versie zonder airbags noch ABS, die dus nooit in Europa op de markt zou mogen komen. Maar ook al zijn de voorschriften in Rusland minder streng dan op het Oude Continent, toch zal elektrificatie ook daar uiteindelijk de norm worden. Ja, zelfs voor een fabrikant als Lada waarvan de verouderde technologie al minstens 40 jaar het voorwerp van grappen uitmaakt.

Advertentie – lees hieronder verder

Lada’s tweede EV

Lada e-Largus 2

Alle problemen ten spijt, verrast Lada vriend en vijand met de presentatie van de e-Largus, een productieklaar lijkend studiemodel en de tweede elektrische auto van de constructeur (na de Ellada die in 2011 werd voorgesteld). Komt hij je bekend voor? Da’s niet verwonderlijk want deze EV is afgeleid van de Dacia Logan LCV waarvan het ontwerp inmiddels dateert van… 2004.

Volgens de zeldzame informatie die de Russen hebben verspreid, liggen de batterijen in de vloer en zal de e-Largus in een versie met 5 of 7 zitplaatsen worden verkocht, alsook als lichte vracht.

Lada e-Largus 3

Geruchten over de actieradius

Over de autonomie werd jammer genoeg nog niets gemeld, of toch niet door officiële bronnen. De meest optimistische schattingen gaan uit van 400 km rijbereik, een cijfer dat ons (veel) te ambitieus lijkt. Enerzijds omdat de e-Largus een gewone auto is die werd aangepast aan een elektrische aandrijving, anderzijds omdat het model niet bepaald aerodynamisch overkomt. Wat dat betreft, is het verschil met pakweg een Hyundai Ioniq 6 of een Mercedes Vision EQXX bijzonder groot.

In productie?

Die plannen zijn er dus effectief, al zal het wellicht nog enkele jaren duren vooraleer ze worden uitgevoerd… Of het moest zijn dat Lada nog een verrassing uit zijn mouw schudt.

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie