Actualiteit

10 dingen die in 2022 veranderen op vlak van mobiliteit

Elk jaar veranderen verschillende onderdelen van de regelgeving. Dit geldt voor alle sectoren, inclusief de autosector en de mobiliteit in het algemeen. Hier vind je een overzichtje van de belangrijkste wijzigingen. 

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 5 jan. 2022 | Leestijd: 9 min

1. Euro 4 diesel verboden in Brussel

La zone de basses émissions plus à Bruxelles dès le 1er janvier 2022

De lage-emissiezone (LEZ) van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is sinds 1 januari 2022 strenger geworden. Voortaan mogen dieselvoertuigen van de Euro 4-klasse nu niet meer in de 19 gemeenten van Brussel rijden. In principe gaat het om voertuigen die dateren van voor 2011 (dus zonder roetfilter) en die op diesel rijden.

Advertentie – lees hieronder verder

Toch is er een overgangsperiode voorzien tot 31 maart 2022 om de betrokkenen de kans te geven zich aan te passen en de nieuwe regels na te leven. Er worden dus geen boetes uitgeschreven tot 1 april 2022. Na deze datum bedraagt de boete 350 euro. Volgens de laatste cijfers gaat het om zo’n 76.500 voertuigen van 11 jaar en ouder, waarvan er 25.000 in Brussel geregistreerd staan.

2. Verplichte snelheidsbegrenzer vanaf juli 2022

vitesse

De Europese Commissie wil haar beleid om het aantal verkeersdoden terug te dringen verderzetten en voert de automatische snelheidsbegrenzer vanaf juli 2022 verplicht in op alle nieuwe auto’s. ISA of de ‘Intelligent Speed Assistance’ zal alle nieuwe modellen vanaf 6 juli uitrusten volgens de gestemde voorschriften. Het zal de bestuurder waarschuwen dat hij de snelheidslimiet overschrijdt.

Deze begrenzer blijft echter deactiveerbaar, maar wordt automatisch ingeschakeld bij het opstarten, wat voor sommige gebruikers vervelend kan zijn. Het systeem moet dus telkens handmatig uitgeschakeld worden. Concreet scant een camera achter de voorruit de weg en herkent (of leest) de borden met snelheidsbeperkingen die vervolgens dankzij het GPS-systeem aan de locatie van het voertuig worden gekoppeld. Als de bestuurder te snel rijdt, worden licht- en geluidssignalen uitgezonden om hem te waarschuwen, en als er geen reactie is, kan het systeem vervolgens de snelheid zelf verlagen en het gaspedaal buiten werking stellen.

3. Een zwarte doos in elke auto

Ook vanaf 6 juli 2022 zal elk nieuw model dat in Europa wordt verkocht, moeten zijn uitgerust met een zwarte doos. Het is een boordrecorder die gegevens bijhoudt met betrekking tot snelheid, remkracht, stuurhoek, gebruik of niet van veiligheidssystemen (inclusief de gordel). Het bewaren van de gegevens wordt beperkt tot enkele seconden voor en na een schok. De Commissie verzekert dat de gegevens van deze zwarte dozen volledig anoniem zullen zijn en dat ze geen gesprekken opnemen zoals in vliegtuigen. Althans in eerste instantie.

Want we kunnen ons al voorstellen welke lobbydruk er achter de schermen zal worden uitgeoefend, vooral van de verzekeraars die daarmee een nieuw ultiem wapen zouden hebben voor een beslissing of een weigering tot vergoeding. We weten hoe het gaat als de wolf in de schaapskooi zit…

4. Bedrijfswagens zwaarder belast (VAA)

De overheid heeft nieuwe normen vastgesteld voor de CO2-uitstoot, een waarde die de basis vormt voor de berekening van het Voordeel van Alle Aard (VAA) voor wie een bedrijfswagen heeft. Algemeen zijn de emissies gedaald, dus voor een bepaald huidig model is er een grotere kloof tussen de (nieuw vastgestelde) norm en de eigenlijke uitstoot. Hierdoor ontstaat een hogere belasting.

Concreet gaan we van 102 gr voor benzine-, CNG- en LPG-wagens naar 91 g/km CO2, terwijl voor diesel de referentie van 84 g/km naar 75 g/km zakt.

Het VAA gaat daarom omhoog voor alle auto’s, ook voor elektrische wagens waarvan het minimale VAA stijgt van 1.370 euro per jaar naar bijna 1.400 euro. Voor andere auto’s hebben we het over een stijging die toch schommelt tussen de 5 en 15%.

5. Duurdere boetes

smartphone

Opgelet voor wie de regels regelmatig overtreedt: in 2022 kan hen dat duur komen te staan. Inderdaad, verkeersboetes zullen duurder worden. Naast de toename van administratieve kosten die nu door overtreders worden gedragen, zijn de boetes voor het gebruik van de GSM tijdens het rijden hoger. Reken op 174 euro in plaats van 116 euro voorheen.

Verder zullen recidivisten beter kunnen worden opgespoord dankzij de oprichting van een federaal parket, terwijl ook het rijbewijs van de slechte betalers ingetrokken kan worden (de modaliteiten daarvoor moeten nog worden vastgesteld).

Noteer ook dat de politie een boete van 200 euro kan opleggen aan fietsdieven, en 400 euro aan dieven van elektrische fiets die vanaf 1 januari 2022 worden betrapt. In België worden dagelijks zo’n 230 fietsen gestolen.

6. Een hervormd belastingstelsel voor lichte vrachtwagens in Wallonië

De Waalse particulieren zullen niet langer kunnen genieten van fiscale gunsttarieven voor lichte vrachtwagens, zoals voor pick-ups die erg populair waren.

Sinds 1 januari 2022 gelden voor lichte vrachtwagens die door particulieren worden gekocht dezelfde fiscale regels als voor andere auto’s, namelijk een volledige belasting op inverkeersstelling (BIV) (afhankelijk van het vermogen/cilinderinhoud), niet langer een minimale verkeersbelasting en geen vrijstelling meer voor de CO2-malus.  Om eraan te ontsnappen, moet je dus een beroepsactiviteit (natuurlijke of rechtspersoon) kunnen aantonen die is geregistreerd in de Kruispuntbank.

7. Oldtimer, een nieuwe belasting

oldtimer Belgique België

In Wallonië moeten auto’s ouder dan 30 jaar die zonder O-plaat rijden nu dezelfde belastingen betalen als andere wagens. Denk hierbij aan de verkeersbelasting, de belasting op inverkeersstelling (BIV) en de ecomalus. Er verandert echter niets voor auto’s die al met een O-plaat zijn geregistreerd. Vlaanderen heeft zijn beslissing om een hogere forfaitaire belasting in te voeren uitgesteld tot 2023. Wordt vervolgd…

8. Een vereenvoudigd mobiliteitsbudget voor 2022

Het mobiliteitsbudget is de tool waarmee werknemers hun bedrijfswagen kunnen inruilen voor groenere mobiliteitsoplossingen. Het kan dienen om een groenere bedrijfswagen aan te schaffen, maar ook om de verplaatsingen op een duurzamere manier te financieren.

Voor 2022 breidt de formule zich uit en omvat ze nu ook meer zachte mobiliteit, terwijl ook abonnementen voor het openbaarvervoer voor gezinsleden kunnen worden genomen. Een tussenkomst in de woonlasten is nu mogelijk binnen een straal van 10 km rond de werkplek (voorheen 5 km) en het aflossen van kapitaal van hypothecaire leningen eveneens (voorheen alleen rente). Het mobiliteitsbudget moet tussen de 3000 en 16.000 euro liggen.

9. Technische controle: strengere regels in Vlaanderen

keuring

Sinds 20 december 2021 kunnen de technische keuringcentra in Vlaanderen een rode kaart toekennen bij een defect aan bepaalde functionaliteiten. Vooral op vlak van veiligheid: airbags, ESP, veiligheidsgordels (als het geval het alarm niet werkt), enz. Daarnaast komt er in 2022 ook een technische keuring voor motorfietsen. Maar waarschijnlijk is het daarop wachten tot het midden van het jaar.

10. Aftrekbare laadpalen

borne de recharge laadpaal

Om de transitie naar de elektrische auto te ondersteunen, voorziet de federale overheid een premie voor de installatie van een slimme laadpaal thuis. Dit is voor de particulier 45% van de prijs van de installatie tot 31 december 2022 met een plafond van 1.500 euro.

Bedrijven kunnen tot 200% van hun investeringen aftrekken. In 2023 wordt dit tarief verlaagd naar 150%.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon