De nieuwe regels gaan in vanaf 1 januari 2022. De Brusselse lage-emissiezone (LEZ) werd ingevoerd in 2018 en moet alsmaar properder worden, met als uiteindelijke doel een gebied waarin helemaal geen schadelijke uitlaatgassen worden uitgestoten. Volgens het Europees Milieuagentschap is dat ook nodig, aangezien “luchtverontreiniging ongeveer 1000 vroegtijdige sterfgevallen per jaar in Brussel veroorzaakt”.
Uit een recente publicatie moet blijken dat Euro4-dieselvoertuigen slechts 12% van het Brusselse wagenpark uitmaken, maar dat ze wel verantwoordelijk zijn voor maar liefst 47% van de uitstoot van fijnstof en ongeveer 25% van stikstofoxide (NOx).
Om de overgang te verzachten, krijgen overtreders drie maanden de tijd om zich aan te passen. Anders gezegd: de eerste boetes (350 euro) worden pas vanaf april 2022 uitgeschreven.
76.500
Advertentie – lees hieronder verder
Dat is ruw geschat het aantal betrokken voertuigen (van 11 jaar of ouder) die vanaf volgend jaar niet meer in Brussel mogen rondrijden. Ongeveer 25.000 daarvan zijn ingeschreven op naam van personen of bedrijven in de hoofdstad en die eigenaars zijn dus genoodzaakt om ofwel een nieuw voertuig te kopen (of te leasen) ofwel een alternatief te zoeken, zoals de bakfiets. Daarvoor voorziet het Brussels gewest premies.
Het aantal binnenkort verboden voertuigens is volgens Leefmilieu Brussel wel al kleiner dan vorig jaar: “In mei 2020 telden we 95.000 voertuigen, waarvan 38.000 met een Brusselse inschrijving. De cijfers dalen dus, wat wil zeggen dat mensen anticiperen op de nieuwe regels en zich eraan aanpassen”. Voor bepaalde groepen blijft een vrijstelling gelden, maar dat is een kleine minderheid.
De volgende verstrenging
Die gaat vanaf 1 januari 2025 van start. Vanaf dan worden Euro5-diesels en Euro 2-benzines en -hybrides gebannen. Tien jaar nadien is het volledig over and out voor verbrandingsmotor in de hoofdstad.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be