Op basis van de metingen die tussen oktober en december 2020 op acht plaatsen in de hoofdstad werden uitgevoerd, blijkt dat Euro 4-diesels, die vanaf 2022 Brussel niet meer binnen mogen, verantwoordelijk waren voor bijna de helft van de uitstoot van fijne deeltjes van het totale wagenpark, terwijl deze voertuigen er maar 12% van uitmaakten.
Euro 5-dieselwagens, die vanaf 2025 worden geband en die 20% van het totaal vertegenwoordigden, waren volgens de studie verantwoordelijk voor 40% van de stikstofmonoxide-uitstoot komende van autoverkeer.
Van de voertuigen waarvan het fijnstof werd gemeten, had 5% van de diesels die met een deeltjesfilter uitgerust zouden moeten zijn een te hoge concentratie die wees op een defecte of verwijderde roetfilter. Deze 5% was verantwoordelijk voor meer dan 90% van de totale gemeten uitstoot van fijne deeltjes.
Teledetectie
In samenwerking met de International Council for Clean Transportation (ICCT) heeft Leefmilieu Brussel de uitstoot gemeten van 130.588 voertuigen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest over een periode van verschillende weken. Dit gebeurde met wat men teledetectie noemt.
Advertentie – lees hieronder verder
Gedurende drie dagen werden in samenwerking met het technisch controlecentrum La Sécurité Automobile en GOCA Vlaanderen bijkomende metingen van het aantal uitlaatdeeltjes uitgevoerd op een steekproef van ongeveer 600 voertuigen.
“Het was onzin”
Zowel de auteurs van de studie als de Brusselse minister van Volksgezondheid en Leefmilieu, Alain Maron (Ecolo), zijn van oordeel dat zopas werd aangetoond dat de voertuigen waarop de volgende ontwikkelingsfasen van de lage-emissiezone (LEZ) betrekking hebben, onevenredig veel vervuilende stoffen uitstoten en dat hun geleidelijke eliminatie een aanzienlijk positief effect zal hebben op de luchtverontreiniging in Brussel.
Luchtvervuiling is naar schatting verantwoordelijk voor ongeveer 1.000 vroegtijdige sterfgevallen per jaar in Brussel, en voor 9.000 in gans België. Het onderzoek zou ook aantonen dat de goedkeuringstests van de industrie voor dieselvoertuigen “onzin waren”, aldus de minister.
Maron onderstreept eveneens het nut van de maatregel voor het opsporen van fraude met roetfilters die vanaf volgend jaar op initiatief van de Brusselse minister van Mobiliteit, Elke Van den Brandt, in de autokeuringscentra van de hoofdstad zal worden ingevoerd.
Het moet ook aantonen hoe belangrijk het is dat de Europese Unie de Euro 7-norm vastlegt, zo voegde de minister eraan toe, die de Europese autoriteiten uitnodigt het wegverkeer in het komende decennium “koolstofvrij” te maken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be