De motor rechtstreeks in het wiel integreren? Het idee wint terrein en kwam ook op Gocar al eerder aan bod. Maar wat minder bekend is, is dat deze technologie niet echt nieuw is. Al in 1898 maakte de Lohner-Porsche Electromobile gebruik van dit systeem. 120 jaar geleden werd de energie die door loodbatterijen geleverd werd, overgebracht naar twee elektromotoren ingebouwd in de wielen om verliezen te beperken. Elke elektromotor had een vermogen van 2,5 tot 3,5 pk. Dit resulteerde in een totaalvermogen van ongeveer 7 pk. Om het rijbereik te verbeteren, installeerde Porsche ook nog een verbrandingsmotor voor het opladen, waardoor deze auto de allereerste hybride was.
Intussen zijn er tientallen jaren verstreken, maar het idee van de wielmotor is weer helemaal terug, vooral dankzij de huidige mogelijkheden om motoren te verkleinen. In tegenstelling tot een traditionele architectuur met een elektromotor (of twee motoren, afhankelijk van de variant), integreert deze technologie de hele aandrijving rechtstreeks in de wielen, zelfs de omvormer die gelijkstroom omzet in wisselstroom.
Dit veel compactere ontwerp maakt ruimte vrij in het interieur en zorgt ervoor dat de wielen dichter bij de hoeken van de auto kunnen staan. Hierdoor blijft er meer ruimte over voor de passagiers en bagage. De verplaatsing van de motoren naar de uiteinden van de auto verbetert ook de wegligging door de overhangen tot een minimum te beperken. Motoren in de wielen verbeteren ook de gewichtsverdeling en vergemakkelijken de tractiecontrole. Tot slot worden door het vermijden van transmissies (aangezien de omvormers geïntegreerd zijn) energieverliezen verder geminimaliseerd en stijgt het rijbereik, wat een cruciaal punt blijft voor gebruikers van elektrische voertuigen.
Advertentie – lees hieronder verder
Wielmotor van GM
We schreven al over Continental en Hyundai, die deze technologie ontwikkelen. En zij zijn niet de enige bedrijven die aan deze technologie werken. In de Verenigde Staten investeert General Motors (GM) ook fors. Het bedrijf werkt aan de PD18 Gen 5-wielmotor, die indrukwekkende prestaties levert: tot 276 pk in een configuratie met voorwielaandrijving en 533 pk met vierwielaandrijving. GM streeft er ook naar om dit model compatibel te maken met voertuigen die werken op 400 volt (de meest voorkomende spanning vandaag), en plant een 800 volt-versie voor eind 2024.
Deze motor is ontworpen voor auto’s in allerlei verschillende vormen, van berlines en SUV’s tot zelfrijdende auto’s en vrachtvoertuigen met een gewicht tot 5,2 ton. Het kan dus alle richtingen uit. Daarnaast is er de PD16-wielmotor, die minder vermogen levert (107 pk) en bedoeld is voor lichtere auto’s. Ook het vermelden waard is dat GM’s wielmotor het volledige schijfremsysteem bevat, tot 18 duim groot. Het is dus echt een alles-in-één-systeem dat aangepast kan worden aan elektrische auto’s die al op de markt zijn.
Levensduur?
De vraag blijft uiteraard hoe het zit met de levensduur en betrouwbaarheid van deze wielmotoren, die rechtstreeks blootgesteld worden aan de natuurelementen? Modder, stof, regen, sneeuw: ze blijven nergens van gespaard. Maar het ziet er veelbelovend uit, want uit de eerste tests van GM blijkt dat deze technologie een levensduur van vijftien jaar en 300.000 km aankan. Niet slecht, hoewel sommige automobilisten hopen nog langer te kunnen rijden met een auto. Wellicht is het ook relatief gemakkelijk om een wielmotor te vervangen, maar het is nog niet bekend tegen welke prijs.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be