Het bijzondere aan deze motor is dat hij het ontstekingsmechanisme met bougies van de benzinemotor combineert met het compressieonstekingsmechanisme van een dieselmotor. Daarmee is hij reactief in lage toeren en kan zijn toerental stijgen zonder veel meer te verbruiken.

Het motorblok werd al een hele tijd geleden aangekondigd, maar nu kennen we ook eindelijk de technische details: het gaat om een 2.0l viercylinder met 180 pk in 6.000 toeren/min en een koppel van 224 Nm in 3.000 toeren/min. De nieuwe motor positioneert zich dus boven de huidige 2.0l benzinemotor met 122 pk en de 1.8l dieselmotor met 116 pk.

Ondanks die kenmerken, werd het gemiddelde verbruik binne NEDC2 berekend op 4,4 liter/100 km met een CO2-uitstoot van 96 g/km. Die cijfers stijgen licht wanneer je voor de vijfdeursversie, een automatische versnellingsbak of vierwielaandrijving kiest.