Automobilisten zijn er de laatste jaren aan gewend geraakt om de apps van hun smartphone direct op het scherm van hun auto te kunnen weergeven. Deze protocollen – Android Auto genoemd voor telefoons met Android en Apple CarPlay voor de apparaten met iOS – maken het mogelijk om de favoriete applicaties te gebruiken, zoals Spotify, Google Maps, Waze of Chargepmap voor wie een elektrische auto heeft. Dit is in meer dan één opzicht handig, omdat dit het boordsysteem elimineert, dat over het algemeen minder compleet is en vaak niet automatisch wordt bijgewerkt.
General Motors heeft echter zojuist aangekondigd dat het deze interfaces uit zijn voertuigen zal verwijderen. Waarom? Simpelweg omdat de fabrikant van plan is om de meest voorkomende applicaties rechtstreeks in zijn “home interface” te integreren, zoals Tesla al deed voor Spotify (het was voldoende een code in te voeren voor deze applicatie). Als gevolg hiervan zal de Chevrolet Blazer EV, die eind 2023 wordt verwacht, het eerste voertuig zijn dat een nieuwe tool Android Automotive aan boord krijgt, met een besturingssysteem ontwikkeld door Google en al gebruikt bij Polestar, Volvo of Renault.
Gebruiker is het product
De Gafams nestelen zich daarom ook in onze auto’s. Waarom doet GM dit eigenlijk? Dit is uiteraard een verkeerde vraag met een voor de hand liggend antwoord: GM wil ook toegang hebben tot gebruikersgegevens, wat nu lukt wanneer Android Auto of Apple CarPlay worden gebruikt. Reizen, gewoontes, weten waar je tankt (of waar je oplaadt), de muziek waar je naar luistert, waar je winkelt: het zijn allemaal zeer waardevolle data die waarschijnlijk later bij verschillende adverteerders te gelde kunnen worden gemaakt. Dit is uiteraard een lucratieve bron en andere fabrikanten zouden daarom snel in de voetsporen kunnen treden van GM dat voorlopig nog de gekende verbindingsprotocollen aanbiedt (Android Auto en Apple Car Play).
Advertentie – lees hieronder verder
Europa komt tussen
De uitdaging van het verzamelen en exploiteren van gegevens gaat echter verder dan enkel de autoconstructeurs. Deze actie van GM is de Europese toezichthouder echter niet ontgaan, die de persoonlijke gegevens van Europese gebruikers probeert te beschermen via de GDPR. Daarom wil de EU dat ook de data van de geconnecteerde auto gereguleerd worden.
Europa wil ervoor zorgen dat de bedrijven en de industrie een gelijke toegang hebben tot waardevolle autogegevens. Want het potentieel is enorm. Volgens het adviesbureau Fortune Business Insights zou deze markt zou tegen 2030 400 miljard euro (435 miljard dollar) kunnen bereiken. Op dit moment is de eigendom van deze gegevens echter niet duidelijk gedefinieerd in de Europese wetgeving, wat heeft geleid tot geschillen tussen autofabrikanten en industriële gebruikers.
De Commissie overweegt daarom een aanvulling op de wetgeving die in 2022 is gepubliceerd, wat fabrikanten niet bevalt, en met name ACEA, dat autoconstructeurs in Europa verenigt die van mening zijn dat de verordening voor 2022 al te ver gaat. Uiteraard omdat het zou betekenen dat fabrikanten geen gegevens kunnen delen met derden, of ze nu adverteerders of gewoon autodealers zijn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be