Autosalon Frankfurt: Zijn zulke beurzen nog nuttig?

Nu steeds meer autofabrikanten internationale beurzen mijden, wordt het tijd om af te vragen of zulke evenementen nog steeds nuttig zijn.

Autosalon Frankfurt: Zijn zulke beurzen nog nuttig?

Het moet gezegd : deze editie van de IAA Frankfurt is in meerdere opzichten teleurstellend. In de eerste plaats omdat er maar weinig fabrikanten zijn komen opdagen, tweede omdat sommige stands teleurstellend zijn vanwege hun bescheiden omvang en het geringe aantal tentoongestelde voertuigen. Voeg daarbij de paleizen die zo goed mogelijk gevuld lijken te zijn door de organisatoren zelf. We denken in het bijzonder aan de IAA Heritage die in een sobere omgeving werd gepresenteerd.

We hoeven je niet te vertellen dat er meer dan ooit aandacht is voor elektrische auto’s en mobiliteit in het algemeen. Als bewijs: Volkswagen presenteert het ID-gamma, maar niet de Golf VIII. Nog imposanter was het paleis van Mercedes, dat bijna een pretpark als stand heeft neergepoot, gewijd aan het verkennen van de zintuigen in het algemeen. Er stonden weinig auto’s…

De meeste autofabrikanten komen niet meer naar zulke salons om hun producten te presenteren, maar om een “lifestyle-ervaring” aan te bieden, ontworpen om bezoekers onder te dompelen in een wereld die geacht wordt hun waarden te vertegenwoordigen. Soms is dat zelfs verwarrend, zoals bij Cupra, de sporttak van Seat, die decoratieve objecten van getalenteerde ontwerpers tentoonstelde, maar waarvan de link met het merk niet echt duidelijk was.

Daarnaast is de tijd van de goede oude papieren catalogus voorbij: iedereen kiest voor digitaal. Sommige merken, zoals Volkswagen, zetten daar extra op in. Een mooi voorbeeld is hun online tv-kanaal dat live content en reportages uitzendt.