Is het einde van de individuele bedrijfswagen in zicht?

Volgens Mark Pecqueur, hoogleraar aan de Thomas More Hogeschool, is het principe van de individuele bedrijfswagen die deel uitmaakt van het salarispakket voorbijgestreefd. Voor hem is deze formule grotendeels verouderd en ten dode opgeschreven. En wel hierom.

Gepubliceerd op 4 oktober 2021
Leestijd : 6 min

Deel

Is het einde van de individuele bedrijfswagen in zicht?

Het tijdperk van de individuele of persoonlijke bedrijfswagen voor elke werknemer is bijna voorbij. Dat is de overtuiging van Mark Pecqueur, docent en onderzoeker autotechnologie aan de Thomas More Hogeschool en auteur van ‘Run On Water’, een boek dat gaat over waterstof als energiedrager en een referentie is in dit vakgebied. Dat meldt de Tijd.

Het poolconcept

voiture_societe2


Als oplossing stelt Mark Pecqueur het concept van de voertuigenpool voor. In grote lijnen stelt de werkgever een gevarieerd wagenpark samen waaruit de werknemers het voertuig kunnen selecteren dat bij hen past, afhankelijk van hun activiteiten. Een gezinsweekend tijdens een vakantie geeft hen dan recht op een ruime auto, terwijl een vergadering in de stad gebeurt met een compacte wagen die veel handiger is om daar te parkeren.

Deze aanpak vereist uiteraard een goede diversificatie van het wagenpark, maar stelt het bedrijf ook in staat om zijn wagenpark te beperken. Want met de uitbreiding van telewerken maken medewerkers ook meer gebruik van de trein, de fiets of het openbaar vervoer, zodat er gewoon minder auto’s nodig zijn.

Advertentie – lees hieronder verder

Een hefboom naar de schone auto

Het is duidelijk: de overgang naar de elektrische auto blijft nog altijd lastig voor de medewerkers. Ze zijn terughoudend om de sprong te wagen en stellen de deadline voortdurend uit. Daarom is een poolsysteem veel beter geschikt, omdat de werkgever niet langer afhankelijk is van zijn werknemers om zijn vloot te vergroenen. Hij kan deze overgang zelf maken.

Deze situatie geldt met name voor grote ondernemingen (eerder dan voor start-ups en kmo’s) waar de inertie sterker is en deze revolutie daarom langzamer of moeilijker te implementeren is. En om deze verandering te begeleiden pleit Mark Pecqueur ervoor dat ook het management dit principe volgt. Met andere woorden, dat ook het management gebruik maakt van de pool van voertuigen en zich niet opsluit in een ivoren toren.

Tijd voor revolutie

voiture_societe3


Mark Pecqueur stelt dat het poolprincipe nog logischer zal zijn wanneer de auto autonoom wordt. Want met niveau 4 en 5 van autonoom rijden is het niet meer nodig om zelf te rijden. Voor de docent zal dit de echte revolutie zijn die ons op een totaal andere manier naar de samenleving zal laten kijken, omdat de auto dan zijn sociale status verliest die hij nu bezit.

Het poolprincipe zal deze visie echter volledig veranderen en we zullen afstappen van het principe van wagenbezit of gezien moeten worden in een zeer specifieke auto of een bepaald merk. Wanneer de autonome auto doorbreekt, verwacht Mark Pecqueur dat onze gewoonten op hun kop gezet zullen worden, vooral omdat het dan ook mogelijk zal zijn om te werken in de auto tijdens het rijden, zoals vandaag het geval is bij het nemen van de trein of het vliegtuig.

Limousineservice

voiture_societe4


Wanneer de tijd van de autonome auto is aangebroken, zal vervoer niet langer een sociaal gebeuren zijn, maar de vorm van abonnement op een limousineservice aannemen om van punt A naar punt B te gaan.

Mark Pecqueur gelooft ook dat de formule zelfs gratis kan zijn voor de gebruiker. Veel merken en partners in de automotive sector werken inderdaad aan reclame of verschillende ervaringen die tijdens de reis kunnen worden beleefd, in ruil voor gratis reizen.

Mark Pecqueur legt aan de krant De Tijd verder uit dat dit soort formules al bestaan. Een Amerikaanse restaurantketen experimenteert inderdaad al met nieuwe klantervaringen en in het bijzonder met het aanbieden van een rit in ruil voor een consumptie.

Op deze manier kan het merk of het bedrijf blijven profiteren van een goede reputatie, maar kan het ook zijn vaste kosten verlagen door het aantal plaatsen – en dus de oppervlakte – van zijn restaurants te verminderen.

Autodelen

Hoewel gerichte reclame het mogelijk moet maken om gratis mobiliteit te verkrijgen, zouden gebruikers ook de mogelijkheid hebben om de profielen te kiezen van mensen met wie ze willen reizen. Nog beter: autonome voertuigen kunnen zelfs plaatsen worden om al rijdend te netwerken of te co-worken.

Mark Pecqueur gelooft dat deze evolutie perfect overeenstemt met de individualisering van onze samenleving. En de lockdowns van de afgelopen maanden hebben deze trend alleen maar bevestigd. Nu leven mensen meer individueel, vooral in hun cocon. Volgens Mark Pecqueur zal deze evolutie de komende jaren dan ook toenemen. Ook in het kader van onze verplaatsingen.

Mark Pecqueur is ervan overtuigd dat de bedrijfswagen van morgen een poolcar zal zijn en dus bij uitbreiding een deelauto, die dat noodzakelijkerwijs helemaal zal zijn wanneer de autonome auto is doorgebroken. Een fenomeen dat ook in het wegvervoer zal opduiken, aangezien de eerste autonome truck voor 2025 wordt aangekondigd. Volgens hem staan we dus aan de vooravond van een echte revolutie.

Wat denken we hiervan?

voiture_societe1


Wat vinden we van Mark Pecqueur zijn bedenkingen? De man heeft waarschijnlijk gelijk over de maatschappelijke revolutie die zich nu aftekent. Het klopt dat een auto meer dan 80% van zijn leven op een parkeerplaats doorbrengt.

Met andere woorden: hij wordt slechts voor 20% van zijn bestaan gebruikt, wat belachelijk weinig is. Vanuit de noodzaak om voor onze middelen zorg te dragen is daarom het poolsysteem of de deelauto veel logischer. Voor de autonome auto daarentegen is het waarschijnlijk nog wat te vroeg, omdat de technologieën absoluut niet matuur zijn, net als de wetgeving.

Toen hij nog bij Seat was uitte Luca de Meo ooit zijn voorbehoud over de autonome wagen door te verklaren: “Ik zal er pas in geloven als ik merk dat de zelfrijdende auto Napels kan doorkruisen zonder een ongeluk te veroorzaken op een vrijdag om 18.00 uur”.

Zeker, sindsdien zijn de technologieën geëvolueerd, maar nog niet genoeg om de komst van de autonome auto op korte termijn toe te laten en zeker niet tegen het einde van het decennium. Volgens verschillende deskundigen moet hij niet voor 2045 of 2050 verwacht worden.

Er is dus nog tijd, maar dat mag niet verhinderen om over te stappen op het poolsysteem of de deelauto voor bedrijfswagens, omdat het behoud van de middelen en de optimalisatie van het gebruik ervan, aspecten blijven die te belangrijk zijn om te verwaarlozen. Toch?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.772 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Opinies
“Jonge mannen verbieden om auto te besturen”

Australische veiligheidsexperts noteerden dat zeer jonge mannelijke bestuurders veel vaker bij een dodelijk ongeval betrokken zijn en daarom besluiten ze dat het aangewezen is dat ze onder de 22 jaar helemaal niet meer met de auto mogen rijden.

28 september 2022 3 min Alain De Jong
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.772 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.