België is een vreemd beestje. Politiek en economisch versnipperd, maar ook voor een hele reeks andere zaken: een steeds groter deel van de belastingen, het milieu en ook beleid dat geïntegreerd zou moeten zijn, zoals verkeersveiligheid. En politici zien duidelijk dat het vastloopt. Daarom zijn de vier ministers van Verkeersveiligheid (ja, vier!) samengekomen om een samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen, met als doel het aantal verkeersdoden te verminderen.
Want laten we realistisch zijn: het is niet door elk zijn eigen beleid te voeren dat België zijn doel “All for Zero”, oftewel nul doden op de wegen in 2050, kan bereiken. Dit betekent een halvering van het aantal slachtoffers en zwaargewonden, én een vermindering van het risicogedrag tegen 2030. En we zijn nog ver weg. Vandaar de noodzaak om samen te werken via een samenwerkingsovereenkomst met 10 verbintenissen.
Preventie, controle, samenwerking…
Onder de 10 genoemde punten is de bereidheid van de vier partijen benadrukt om hun acties op het gebied van preventie, controle, bestraffing en rehabilitatie te coördineren om een einde te maken aan de heerschappij van de “drie grote killers op de weg”, namelijk snelheid, afleiding achter het stuur en rijden onder invloed.
Maar wat verbergt deze overeenkomst eigenlijk? Niets minder dan de noodzaak om meer efficiëntie te vinden. Georges Gilkinet (Ecolo), federale minister van Mobiliteit, wees erop dat de verdeling van deze verantwoordelijkheid tussen de gewesten in 2014 na de laatste staatshervorming niet zijn keuze was, en dat hij er desondanks in geslaagd is nauw samen te werken met de regionale ministers. In deze context zou zelfs de lancering van een gemeenschappelijke website worden voorzien om meer duidelijkheid te brengen. Dit zou zeker een vooruitgang zijn voor ons kleine België, dat een grote vereenvoudiging van zijn werking verdient.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be