Gaat Europa de efficiëntie van LED-koplampen in auto’s beperken?

Het is een terugkerend probleem: de LED-koplampen van onze auto’s zijn zeer efficiënt, maar veroorzaken vaak verblinding bij andere weggebruikers, wat voor gevaarlijke situaties zorgt. Het aantal klachten hierover blijft stijgen, en Europa overweegt nu maatregelen te nemen.

Gepubliceerd op 13 november 2024
Leestijd : 2 min

Deel

Gaat Europa de efficiëntie van LED-koplampen in auto’s beperken?

LED-koplampen zijn de afgelopen jaren gemeengoed geworden in auto’s. Deze technologie verbruikt niet alleen minder energie, maar biedt ook veel betere verlichting. Waar halogeenlampen een bereik hadden van 150 meter, reiken LED-koplampen tot 300 meter. De zeldzamere laserlichten, die vooral in luxemodellen worden gebruikt, gaan zelfs tot 600 meter.

In tegenstelling tot xenonlampen, die vaak met gyroscopen zijn uitgerust om de lichtbundel automatisch te corrigeren, missen LED-koplampen deze (dure) techniek. Dit zorgt bij kruisend verkeer op heuvelachtig terrein regelmatig voor verblinding, wat steeds meer bestuurders als gevaarlijk ervaren. Volgens een Brits onderzoek heeft tweederde van de bestuurders zo’n vijf seconden nodig om 90% van hun zicht terug te krijgen, en nog eens vijf seconden voor volledig herstel. Dat betekent dat je in tien seconden, zelfs in stedelijke gebieden, zomaar 140 meter ‘blind’ kunt rijden, zoals VIAS onlangs opmerkte bij onze collega’s van SudInfo.

LED04

Acties?

Ook in België stapelen de klachten zich op, en het probleem beperkt zich niet tot auto’s. Motorfietsen en fietsen vallen er ook onder, en in deze gevallen zijn de koplampen ook nog eens vaak slecht uitgelijnd. Opvallend is dat de klachten niet alleen van oudere bestuurders komen – integendeel, ook jongere bestuurders melden problemen.

Advertentie – lees hieronder verder

LED03 - copie

Daarom heeft VIAS een brief gestuurd naar de FOD Mobiliteit om aandacht te vragen voor de situatie. De kans op verandering via die weg is echter klein, omdat de FOD Mobiliteit weinig invloed heeft. Inmiddels is er een dossier geopend bij de Europese Commissie, die zich over de kwestie zal moeten buigen, zeker gezien de Europese ambitie om tegen 2050 het aantal verkeersdoden terug te brengen naar nul. Wat kan de Commissie doen? In feite heel wat. Ze zou fabrikanten kunnen verplichten het vermogen van LED-koplampen te verlagen, een automatische aanpassings- of volgfunctie te eisen, of zelfs LED-verlichting helemaal kunnen verbieden—al lijkt die laatste optie onwaarschijnlijk, omdat er geen direct verlichtingsalternatief voorhanden is. Wordt vervolgd.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Leasingsector vraagt dringend steun voor tweedehands EV’s: “Het is vijf voor twaalf”

Het aantal leasingwagens in ons land blijft groeien. Dat is positief, al hangen er donkere wolken in de lucht. Steeds meer bedrijfswagens zijn elektrisch, maar op het einde van het contract valt de restwaarde tegen en geraken ze moeilijk verkocht. Sectorfederatie Renta vraagt dringend steunmaatregelen om de verkoop van elektrische occasies aan particulieren te stimuleren.

Deze week 4 min Robin Van den Bogaert
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.