Of je nu voor of tegen bent, de elektrische opvolger van de Porsche 718 beloofde een van de interessantste nieuwigheden van 2025 te worden. Sportwagens op batterijen prikkelen dan wel zelden zo de zinnen als varianten met een verbrandingsmotor, maar het is een blijft Porsche, dat al wel vaker voor verrassingen heeft gezorgd. Denk aan de bijzonder prettige Taycan, of de Cayenne, nog steeds de snedigst sturende SUV die er bestaat.
Door het faillissement van de Zweedse batterijbouwer Northvolt krijgt de bereiding van dat nieuwe model echter een fikse klap. De toekomstige elektrische tweezitter zou enkel geleverd worden met batterijcellen van de fabrikant, en dat lijkt nu op niets uit te draaien. Zodoende moet Porsche opnieuw naar de tekentafel.
Gewoonlijk spreken fabrikanten verschillende toeveranciers van batterijcellen aan, net om dit soort situaties te vermijden. Loopt er dan eentje vertraging op, dan zijn er steeds uitwijkmogelijkheden. Dat is hier niet het geval, zo schrijft de Duitse zakenkrant Handelsblatt. Dat is anders dan bij zustermerk Audi, dat eveneens op Northvolt-cellen had gerekend voor bepaalde modellen, maar daarbij steeds ook alternatieven achter de hand hield.
Advertentie – lees hieronder verder
Niet meer te koop in België
De opvolger van de 718 heeft al veel inkt doen vloeien. Vele puristen hebben weinig trek in een Porsche waarin geen zescilinderboxer ligt te ronken, en al zeker niet in een sportwagenkoetswerk. De Boxster- en Cayman-varianten waren met hun middenmotorarchitectuur altijd al lievelingen van de stuurfanaten, dus het stak dat uitgerekend dat model aan de stekker zou gaan.
Eind 2025 zou de overstap op stroom nochtans onomkeerbaar zijn, volgens de planning. Sinds juli van dit jaar al zijn de tweezitters niet meer te koop in Europa, omdat ze niet voldoen aan de jongste cyberveiligheidsnormen van de EU en dus niet meer gehomologeerd zijn. Daarom verkoopt Porsche hier enkel nog modellen uit voorraad.
In de zomer van volgend jaar stopt Porsche in de fabriek in het Duitse Osnabrück, eigendom van zustermerk Volkswagen, sowieso definitief met de bouw van de twee 718-varianten. Die fabriek wordt bovendien genoemd als een van de potentiële slachtoffers in de aangekondigde reeks sluitingen bij Volkswagen. Het lijkt dan ook totaal onwaarschijnlijk dat de levensduur van de 718, die in zijn oorspronkelijke vorm al sinds 2012 op de markt is, nog gerokken kan worden.
Kwaliteitsproblemen
Northvolt kampte met kwaliteitsproblemen in zijn Zweedse fabriek. Dat is een gekend zeer in de fabricage van batterijen, maar waar grote Aziatische spelers als LG, Samsung, Panasonic of CATL deze overleefd hebben, lukte het Northvolt niet om tijdig voldoende cellen te kunnen leveren die het gewenst niveau halen. Het was daarom dat BMW eerder dit jaar een bestelling van liefst 2 miljard euro annuleerde, waarna het bedrijf in geldnood terecht kwam.
Hoofdaandeelhouder Volkswagen heeft momenteel ook andere zorgen aan zijn hoofd dan de vereiste 1 à 1,2 miljard euro op te hoesten om de activiteiten bij Northvolt opnieuw op te starten. Er gaan geruchten dat de Chinese batterijgigant CATL een overname en doorstart van het failliete Zweedse bedrijf bekijkt, maar het verder is het wachten op nieuws.
Ook voor de ingenieurs die bij Porsche de laatste hand leggen aan de nieuwe elektrische sportwagen is het ongetwijfeld koortsachtig zoeken naar alternatieven voor de beloofde batterijen van hoge densiteit. Naar verluidt past niet eender welk type batterijen in de nauwe kuip van het toekomstige model, waarvan de naam nog niet bekend is.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be