Een Porsche blijft voor vele autoliefhebbers de ultieme droom. Steeds meer rijders maken die echter ook waar, nu het elektrische aanbod van het merk ook rationeel erg interessant wordt. Zeker wanneer de Taycan of Macan in kwestie in een zakelijke boekhouding kan geparkeerd worden, met bijhorende fiscale aftrekbaarheid. Op die manier is Porsche in ons land een middelgrote speler geworden, goed voor bijna 5.000 auto’s per jaar. Dat is dezer dagen meer dan Fiat, om er maar eentje te noemen.
De Zuid-Duitse autobouwer heeft op dit moment één sportwagen in de aanbieding, weliswaar te krijgen in talloze uitvoeringen: de 911, die sinds dit jaar ook als hybride te krijgen is. Een elektrische variant komt er vast ook ooit, maar nog niet meteen. Met de opvolger van de 718 brengen ze in 2025 echter wel al hun eerste elektrische sportwagen uit. Maar die laat zich in Brussel nog niet zien.
Elektrisch gamma
De Macan is de nieuwkomer van de clan. Hij staat op de zogenaamde PPE-architectuur, die Porsche samen met zustermerk Audi ontwikkelde voor een nieuwe generatie elektrische auto’s. Met een boordspanning van 800 volt, waardoor je supersnel kan opladen, aan een vermogen van maximaal 270 kW. Daarmee kan je in een luttele 21 minuten van 10 naar 80 procent van de lading gaan. Beide varianten, de 4 en de Turbo, hebben zo’n 600 kilometer autonomie. De ene genereert 408 pk, terwijl de topversie liefst 639 pk uit zijn magneten schudt. Daarmee haalt die de 100 km/u in een luttele 3,3 seconden. Met een lengte van bijna 4,8 meter en een koffer van 540 liter (plus 84 liter voorin) is de nieuwe Macan een stuk groter dan de eerste generatie.
Advertentie – lees hieronder verder
De Taycan gaat al sinds 2019 mee, maar is op technologisch vlak nog steeds bij de les. Hij komt in twee gedaanten, als vierdeurs of break, en draait eveneens op 800 volt. Net als bij de 911 is een hele reeks varianten beschikbaar, met achter- of vierwielaandrijving en met vermogens van 408 tot meer dan 1.000 pk. Die laatste is de Turbo GT, de krachtigste en snelste straat-Porsche aller tijden: hij schiet in een misselijkmakende 2,2 seconden naar 100 km/u.
De klassiekers
Met hun verbrandingsmotoren zijn de Panamera en Cayenne wat op de achtergrond beland, zeker op de Belgische markt, waar zakelijke rijders in deze prijsklasse haast enkel nog stekkerauto’s in dienst nemen. Niettemin krijgen deze hun plekje op de Porsche-stand in Brussel. Onthoud dat er ook een elektrische Cayenne op komst is in 2025. Deze komt in het aanbod naast de bestaande.
Net als de eeuwige 911 dus. De 718 Boxster of Cayman is er niet meer bij. Beide varianten zijn nog steeds te koop, maar gaan in principe in de loop van 2025 uit productie.
Porsche viert daarnaast op het Autosalon ook zijn 75ste verjaardag op de Belgische markt. Ons land was destijds een van de eerste buitenlandse wingewesten voor de toen nog piepkleine autobouwer uit Stuttgart.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be