Mate Rimac, oprichter van het gelijknamige sportwagenmerk, mag je gerust als de wegbereider van de elektrische supercar bestempelen. Hij oogstte er aanzien mee, in die mate zelfs dat Porsche een belangrijk belang in zijn bedrijf kocht en hij zelfs Bugatti onder zijn hoede kreeg om het de toekomst binnen te loodsen. Groot was de verrassing toen Rimac enkele weken geleden afkondigde dat het allerminst storm loopt voor zijn elektrische supercar. De Rimac Nevera, gelanceerd in 2021, heeft maar 50 kopers gevonden, terwijl er drie keer zoveel gepland staan. “Kopers van dit soort auto’s willen de laatste zijn die zich nog een verbrandingsmotor kunnen permitteren, om zich daarmee te onderscheiden”, liet hij zich ontvallen.
“Het is nog te vroeg”
De grote baas van Lamborghini, Stephan Winkelmann, voegt zich bij zijn Kroatische collega. Volgens hem zijn er niet erg veel hinderpalen om zo’n supersnelle elektrische sportwagen te bouwen, of het zou moeten zijn dat er een opzwepende geluidssignatuur ontbreekt. Een emotioneel laagje dat toch als essentieel wordt beschouwd door de klandizie. Maar: “Het is nog te vroeg”, zei Winkelmann. “We moeten in de toekomst afwachten wanneer dit gaat gebeuren.” Toen Lamborghini de Lanzador onthulde, zijn eerste concept met elektromotoren en een tractiebatterij, prikte het een datum op 2028. Maar door de huidige onzekerheid zou het dus nog langer kunnen gaan duren.
Lamborghini geniet de luxe dat het kán wachten. Voor sportwagenmerken is het makkelijker om de evolutie, die momenteel niet in de juiste richting marcheert, vanaf de zijlijn te bekijken. Omdat ze weinig volume produceren, zijn deze merken vrijgesteld van de Europese emissieregels die een quasi-ban opleggen voor de verbrandingsmotor in 2035. Een ander lichtpuntje is dat de EU nog geen beslissing heeft getroffen over synthetische brandstoffen, die door CO2-compensatie de klassieke motor in leven kunnen houden. Er is dus minder haast bij.
Advertentie – lees hieronder verder
Toch elektrificeert Lamborghini. De Revuelto, opvolger van de Aventador, is gebouwd rond een plug-in hybride aandrijflijn en verkoopt als zoete broodjes. Winkelmann onthulde dat de wachttijd momenteel twee jaar bedraagt. Het merk heeft ook zopas zijn stekkerversie van de Urus, de SE, onthuld. Deze aandrijflijn zal ook onderdak vinden in de Huracan. Dus op dat vlak volgt het merk de trend van vandaag: minder elektrisch, meer plug-inhybride. Lamborghini is volgens Winkelmann ook bezig de toeleveringsketen en het productieproces te herzien: het doel is om tegen 2030 Lamborghini’s te produceren met 40 procent minder CO2-uitstoot dan vandaag.
Wat met Ferrari en Bentley?
Aan de andere kant van Italiës supercarvallei, in Maranello, wordt wél druk verder gewerkt aan een volledig elektrisch model. Het wordt spannend. Kan de uitstraling van het Steigerend Paardje, dat zijn pijplijn volledig heeft uitverkocht tot eind 2025, genoeg magie laten werken om rijke klanten met een zucht naar prestaties toch aan de laadpaal te krijgen? De eerste Ferrari zonder benzine-appetijt rolt eind volgend jaar van de band. En volgens grote baas Benedetto Vigna zullen de prestaties wel degelijk vergezeld worden van een hitsige brul. Vorig jaar verkocht Ferrari trouwens al meer geëlektrificeerde modellen dan versies met alleen maar verbrandingsmotoren.
Bentley luidt een gelijkaardige klok. De eerste EV uit Crewe is met een jaar uitgesteld naar 2026, en ook de exclusieve EV-strategie voor 2030 ging op de schop. Ook daarna zal het Britse merk plug-inhybrides blijven vermarkten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be