Wie vandaag zijn 15 à 20 jaar oude auto inwisselt voor een nieuwe, waant zich weleens in een science fiction-decor. Weg zijn de wijzerplaten, de kleine boordcomputer of de eenvoudige FM-radio. Anno 2024 schreeuwen flitsende tellers, de navigatie, rijhulpsystemen, verschillende streamingopties en een resem andere gedigitaliseerde functies om je aandacht, terwijl je ook nog eens een boel personaliseringsmogelijkheden hebt die de zaak niet noodzakelijk helderder maken. Het vraagt vaak de nodige gewenning om je weg te vinden in je nieuwe auto.
Een studie van de Duitse keuringsdienst TÜV bij 2.500 automobilisten onthult dat meer dan de helft (53%) vindt dat het bedienen van die digitale dashboards hen teveel afleidt tijdens het rijden, omdat deze te ingewikkeld zijn. Het is niet zo verrassend dat jongeren dit anders ervaren dan ouderen, en dat zich een duidelijke generatiekloof aftekent. Slechts 28% van de 16- tot 24-jarigen klaagt over bedieningsproblemen, terwijl dit bij de 66-plussers over 44% gaat.
De studie schetst wel een genuanceerd beeld, want de meerderheid (72%) van de automobilisten geeft tegelijk aan dat ze de toenemende digitalisering ook wel als positief ervaren. Camera’s die mee helpen zoeken naar een parkeerplaats, live verkeersinformatie of allerhande amusementstoepassingen zijn nieuw en worden als een meerwaarde gezien, omdat ze het rijden vergemakkelijken.
Advertentie – lees hieronder verder
Goedkoper en gewilder
De autosector omarmt digitale toepassingen volop, deels ook om het zichzelf gemakkelijker te maken. Er is het kostenplaatje, want (aanraak)schermen zijn al een tijdje veel goedkoper in productie dan klassieke knoppen en wijzerplaten, waarbij nog iets meer handwerk kom kijken in de assemblage. De bijhorende software is daarnaast steeds draadloos en vanop afstand aanpasbaar, zoals bij smartphones en computers. Tot in die mate dat fabrikanten hun auto’s zelfs onafgewerkt op de markt kunnen gooien. Zoals Tesla, dat zijn software continu herschrijft en draadloos doorseint, of Volvo, dat vertraging opliep met de EX90 omwille van softwareproblemen en hem nu aflevert met de belofte dat enkele digitale functies later volgen.
Tegelijk bieden fabrikanten ook wat (ze denken dat) de klant verwacht. Vooral jongere automobilisten worden aangetrokken tot flitsende computerschermen. In de showroom valt het bovendien niet op dat gedigitaliseerde functies, zoals een aircobediening via een computerscherm, tijdens het rijden niet zo handig zijn als ze lijken. De invloed van de Chinese markt op het ontwerp is daarnaast niet te onderschatten. Daar wil de automobilist echt in een rijdende computer zitten, en is zelfs een ingebouwd karaokesysteem niet te dol.
Eigen verantwoordelijkheid
Wat zegt de wegcode? Handelingen die een bestuurder hinderen in het beheersen van hun voertuig, en daaronder valt ook het bedienen van een vast gemonteerd aanraakscherm, worden gezien als een overtreding van de derde graad en dus beboet met 174 euro, exclusief administratiekosten. Voor de goede orde: dit betekent niet dat je van je aanraakscherm hoort te blijven. Maar het is wel je eigen verantwoordelijkheid om het vlot te kunnen.
De TÜV geeft dan ook enkele adviezen mee voor wie worstelt met zijn of haar moderne, digitale auto. Goede gewoontes zijn het instellen van de navigatie en de muziekkeuze alvorens je begint te rijden. Daarnaast raadt men aan om de tijd te nemen om te wennen aan de systemen van je wagen, en idealiter de spraakbesturing onder de knie te krijgen. Aan wie zichzelf erop betrapt al rijdend teveel aandacht te schenken aan de digitale bedieningen, stelt de TÜV voor om eenvoudigweg aan de kant te gaan staan om de nodige handelingen uit te voeren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be