De cijfers van de Belgische verkeersveiligheid in 2022 zijn niet goed. Het aantal dodelijke ongevallen is al met 16 procent gestegen in de eerste tien maanden van het jaar in vergelijking met 2021. In totaal verloren 326 mensen het leven en meer dan een op de vier slachtoffers was een voetganger of fietser.
Opmerkelijke cijfers, want in de afgelopen tien jaar waren er nog nooit zo veel slachtoffers bij de zwakke weggebruikers. In de eerste negen maanden van 2022 waren er al 2.919 ongevallen met een voetganger, terwijl dat er in 2021 ‘maar’ 2.697 waren. Dat is een stijging met 8,2 procent. Daarnaast kwamen 39 voetgangers om het leven (tegenover 30 in 2021). Voor fietsers is de stijging nog sterker: plus 13,4 procent voor de ongevallen en 49 doden, wat 18 dodelijke slachtoffers meer betekent (31 in 2021).
Cijfers relativeren?
De kranten van SudPresse vroegen een reactie aan GRACQ (Groupe de Recherche et d’Action des Cyclistes Quotidiens), een belangenvereniging die fietsers vertegenwoordigt in het zuiden van het land. GRACQ erkent dat de cijfers niet goed zijn en wijst erop dat het jaar nog niet gedaan is. Bovendien herinnert GRACQ eraan dat het weinig zin heeft om te vergelijken met 2021, omdat covid toen nog sterk aanwezig was en er reisbeperkingen van kracht waren. Volgens de organisatie beïnvloedt dit aspect de cijfers van 2021, die we niet als ‘normaal’ mogen beschouwen.
Advertentie – lees hieronder verder
Het is dus beter om de gegevens te vergelijken met die van 2019, het laatste referentiejaar waarin alle weggebruikers zich nog vrij konden bewegen. In 2019 lag het aantal slachtoffers bij de voetgangers nog hoger, met 3.264 ongevallen en 44 doden (39 in 2022). Idem bij de fietsers, met 7.915 geregistreerde ongevallen en 44 doden (39 tot nu toe in 2022). Kortom, 2019 was een zeer slecht jaar en 2022 wordt gelijkaardig, maar zeker niet veel dramatischer, zoals VIAS aangeeft in zijn barometer.
Andere verhoudingen
Volgens GRACQ neemt het aantal ongevallen proportioneel gezien zelfs af, simpelweg omdat het aantal fietsverplaatsingen de afgelopen twee jaar fors is toegenomen. Hoe meer zwakke weggebruikers deelnemen aan het verkeer, hoe groter de kans op een ongeval. Dat is logisch. Voor een beter zicht op de situatie zou het ook nuttig zijn om het aantal licht- en zwaargewonden te onderscheiden. Ook dat komt niet tot uiting in de VIAS-statistieken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be