Het concept van de zelfrijdende auto is eigenlijk zo goed als productierijp. Dankzij de interconnectiviteit tussen de voertuigen kunnen deze als het ware autonoom in een treintje rijden, zonder dat de bestuurder nog hoeft in te grijpen. Dat zou voor een veel vlottere en dus een snellere en veiligere verkeersstroom moeten zorgen. Daardoor moeten bijvoorbeeld de verkeerslichten niet voortdurend op groen springen om het kruisen van voertuigen op kruispunten vlot en veilig te laten verlopen.
Gewone auto’s sluiten aan
Goed, de technologie voor autonoom rijden moet nog wat verder verfijnd worden, de wetgeving dient aangepast te worden en ook de infrastructuur zal enige wijzigingen moeten ondergaan om de zelfrijdende auto’s in het verkeer te begeleiden. Voor dit laatste punt kwamen de onderzoekers van de North Carolina State University op het idee om de verkeerslichten van een extra licht te voorzien: een vierde wit licht, naast de huidige rode, oranje en groene lichten.
Dit witte licht springt aan als er voldoende geconnecteerde zelfrijdende auto’s in de buurt zijn en het verkeer dus veilig ‘autonoom’ zijn gang kan gaan. Wat dan met ‘gewone’ auto’s? Die sluiten gewoon aan in de rij achter de zelfrijdende auto’s, zonder zich zorgen hoeven te maken over een risico op ongevallen. Verandert de situatie doordat er weer minder zelfrijdende auto’s op de weg zijn in die zone, dan werken de verkeerslichten weer gewoon op de oude manier met drie kleuren: rood, oranje en groen.
Advertentie – lees hieronder verder
10 procent minder files
Het grote voordeel van zelfrijdende auto’s is dat die vlotter en geleidelijker rijden waardoor de drukte en files afnemen. Volgens dezelfde onderzoekers zouden er met amper 10 procent zelfrijdende auto’s op de baan al drie procent minder files zijn. Loopt dat aantal op tot één op de drie, dan zou het aantal files al met 10 procent dalen. Daarom verdient dit project zeker een kans. Maar tegelijk rijst de vraag: wat als het systeem faalt? Leidt dit tot een massacrash? En wie is er dan verantwoordelijk: de bestuurder, het automerk of de lokale overheid?
Natuurlijk zal dit concept van volledig autonoom autoverkeer nog niet meteen morgen worden ingevoerd, en zeker niet overal. Eerst en vooral moeten er voldoende zelfrijdende auto’s in omloop zijn en daarnaast moeten ook de verkeerslichten overal aangepast worden, wat zeker een werk van lange adem zal zijn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be