Tegenwoordig maken we veel meer gebruik van de fiets dan enkele jaren geleden. In 2013 ging één op de acht landgenoten op de tweewieler naar het werk en intussen is dat aantal al gestegen tot één op zes. Bovendien is het aanbod van de zogenaamde zachte mobiliteit ook veel groter geworden, met naast de klassieke fietsen ook elektrische fietsen en steps, bakfietsen en andere monowheels die vaak sneller rijden en meer plaats innemen.
Vandaar dat het hoog tijd werd om de infrastructuur hieraan aan te passen. Tot hiertoe was de norm dat een fietspad 1,5 meter breed moest zijn en dat wordt nu opgetrokken tot 2 meter voor eenrichtingsverkeer. Daarnaast voorzien de richtlijnen ook meer wachtruimte aan verkeerslichten en ruimere bochten om alle verkeer vlotter en veiliger te laten verlopen. Dit zijn de nieuwe richtlijnen voor de fietspaden in Vlaanderen, maar wellicht zullen de andere regio’s weldra volgen.
Uitzonderingen mogelijk
Let wel: dit is een richtlijn die niet bindend is. Dus als er op bepaalde locaties gewoon te weinig ruimte is om langs beide kanten van de rijweg een fietspad van twee meter breed plus een bufferzone met de rijweg aan te leggen, mag daarvan nog steeds wat afgeweken worden. “Dat kan mits een gemotiveerde interpretatie of afwijking, maar we rekenen erop dat de stadsbesturen, studiebureaus en aannemers deze richtlijnen ernstig zullen nemen”, verklaarde Vlaams minister van Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD).
Advertentie – lees hieronder verder
Tegelijk zijn er enkele uitzonderingen voorzien. Zoals op rustige plattelandswegen in een zone 50 waar minder dan 3.500 auto’s per dag voorbijrijden. In dit geval kunnen auto’s nog steeds de weg delen met fietsers. In de andere gevallen zullen er keuzes gemaakt moeten worden, meestal in het voordeel van de fietsers en de andere zachte mobiliteit. Denk maar aan de Wetstraat in Brussel waar een rijstrook werd opgeofferd om een breed fietspad te creëren. Of de Turnhoutsebaan in Antwerpen, een drukke invalsweg die werd omgevormd tot een fietsstraat, nadat het alternatief om de rustige parellelstraten te gebruiken werd verworpen.
Zeker is dat de auto weer een beetje meer uit de stadsomgeving zal worden verdrongen door deze nieuwe ingrepen, terwijl de bewoners weinig alternatieven buiten de fiets worden aangeboden, want het openbaar vervoer is in ons land nog steeds geen schoolvoorbeeld op vlak van dekkingsgraad of stiptheid.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be