Tot nu toe moesten alleen auto’s, bestelwagens en vrachtwagens naar de technische keuring. Motorfietsen en quads waren hiervan vrijgesteld. Waarom eigenlijk? Dat is een goede vraag. Want aan de ene kant is er op dit niveau nooit iets geïmplementeerd en aan de andere kant zag de motorfederatie (Fedemot) hierin geen meerwaarde, aangezien motorrijders in de regel toch goed voor hun voertuigen zorgen. Een verrassende houding, want zelfs dan is het breken van een onderdeel of voortijdige slijtage nooit onmogelijk.
Maar dit gaat nu veranderen, omdat de Europese Unie er bij de lidstaten op aandrong om de technische controle voor deze voertuigen in te voeren, met de vrijheid om hun eigen regels vast te stellen. Dit zal het geval zijn in Wallonië dat vanaf 1 januari 2023 de motorkeuring invoert. Ze gaat echter niet jaarlijks verplicht zijn zoals bij een auto ouder dan 4 jaar.
Deze nieuwe inspectie zal immers alleen betrekking hebben op voertuigen die beschadigd zijn of op de tweedehandsmarkt worden doorverkocht. Het is duidelijk dat de motorrijder die een nieuwe motorfiets koopt en die geen ongeval heeft, nooit naar het technische controlecentrum zal moeten gaan. Dit is een eerste stap die natuurlijk ook deel uitmaakt van de wens om het aantal ongevallen en dodelijke slachtoffers op onze wegen te verminderen.
Advertentie – lees hieronder verder
Een echte technische controle
De diagnose zal zich richten op verschillende elementen van de motorfiets, buggy of quad, omdat deze onder hetzelfde regime vallen als alle voertuigen van het type L met een motor groter dan 125 cm3 (thermisch) en/of 11 kW (elektrisch), dus zijspannen, driewielers, enz. Daarnaast vallen scooters, enduro’s of speed pedelecs waarvan de snelheid niet hoger is dan 45 km/u of waarvan de cilinderinhoud minder dan 125cm3 is, hierbuiten.
In de praktijk zal de technische keuring van tweewielers en dergelijke in drie fasen verlopen. Eerst het onderzoek van de mechanische onderdelen, waaronder frame, besturing, ophanging, banden, velgen, remmen en koplampen. In een tweede stap wordt de uitstoot gemeten, zoals bij auto’s ook het geval is.
De technische inspecteurs zullen dus controleren of de normen worden nageleefd. Ten slotte zal de technische inspectie ook het geluid van het voertuig controleren, opnieuw om de naleving van de normen te controleren. Veel motorrijders passen hun uitlaatsysteem namelijk aan met als gevolg een soms onredelijk geluidsniveau. Als een van de fasen tot een opmerking leidt, wordt de motorrijder uitgenodigd om zijn voertuig binnen 15 dagen terug conform aan te bieden.
Fedemot, de motorfederatie gaf haar mening al over deze nieuwe technische controle en herinnert er nogmaals aan dat 99% van de motorrijders alles doet wat nodig is op het gebied van onderhoud of reparaties aan hun motorfiets. Natuurlijk is er nog een kleine groep die dat niet doet en daar ligt natuurlijk het risico.
In ieder geval lijkt het normaal dat motorfietsen ook worden gecontroleerd, vooral omdat bij een ongeluk een val met een motorfiets meer kans op letsels inhoudt dan met een auto. Daarnaast zal de technische controle ook dienen om de consument te beschermen die een tweedehands motorfiets koopt. Dit is een eerste stap die nodig lijkt, zelfs al zal die wellicht veel stof doen oplaaien, omdat critici beweren dat dit weer een middel is om de schatkist van de staat te vullen. Gezien de omstandigheden van deze nieuwe technische inspectie (herverkoop of ongeval) zou men echter geneigd zijn te zeggen dat het deze keer toch niet zo is.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be