De X3 hoort in het rijtje Audi Q5 en Mercedes GLC en wordt liever SAC genoemd (Sport Activity Vehicle) dan SUV (Sport Utility Vehicle). Het model werd voor het eerst verkocht in 2003 en de teller staat al op meer dan 1,5 miljoen gebouwde exemplaren. Maar hoe rijdt dat nu, zo'n X3? Dat vroeg ik me ook af!
Turbodiesel en vierwielaandrijving
BMW gaf me een X3 20d xDrive in bruikleen. Die vierwielaangedreven jongen is uitgerust met een dieselende 2-liter turbodiesel die 190 pk en 400 Nm koppel ontwikkelt. Zijn onderstel is volledig nieuw, hoewel hij op uiterlijk vlak niet zo gek veel verschilt met zijn voorganger. Wel opvallend is de verrassende vlotheid waarmee de X3 vanuit rust vertrekt: 0 tot 100 km/u lukt in 8 seconden en dat is allesbehalve een slakkengang!
Daarnaast beschikt de X3 over een stijf chassis. Een opsteker, want hij reageert sneller dan verwacht op vlotte stuurbewegingen en de besturing is ook best licht. Hangen in de bochten, doet hij maar een klein beetje. Over de ophanging heb ik, die minder demping gewoon is, dan weer iets minder lof. De rit verloopt weliswaar altijd comfortabel, maar de zachte afstelling van de ophanging zorgt er ook voor dat ik de auto minder aanvoel. Nochtans kan hij bijvoorbeeld verkeersdrempels nog niet helemaal met de mantel der liefde bedekken. Zó zacht is die ophanging dus ook weer niet. En ook het verbruik mocht iets lager (ik zat aan zo'n 8l/100km gemiddeld), of toch als je weet dat de X3 30d met 75 pk en 220 Nm extra in de praktijk amper een literje meer lust. Natuurlijk draag je voor die snellere zescilinder wel meer af aan de belastingen. En geloof me: de tweeliter is al potig genoeg, zeker voor in België…
Advertentie – lees hieronder verder
De 'juiste' versnellingsbak
Over de automatische versnellingsbak niets dan lof. Van verzet wisselen, verloopt heel soepel en vlotjes en wie manueel schakelen, doet dat in deze BMW niet tegen de natuur in. Trekken is opschakelen, duwen is terugschakelen: zoals het hoort! Niet alle merken begrijpen dat…
Leuk en minder leuk
Het interieur dan, daarover kan ik kort zijn. De algemene kwaliteitsindruk is er, de materialen zijn goed gekozen, de afwerking staat op punt en er zijn meer dan genoeg opbergvakken en bekerhouders aanwezig. Toch enkele kleine puntjes van kritiek: de knop om de navigatie te bedienen is – voor de bestuurder – bijna onvindbaar, het display van de boordcomputer is bijna onmogelijk proper te houden, de 'montion sensor' van de radio pikt soms gebaren op zonder dat die er zijn en – last but not least – het hendeltje om het kussen van het zitvlak naar voor te trekken, steekt te veel uit waardoor ik er vaak met mijn benen tegenzit.
Conclusie
De BMW X3 heeft me aangenaam verrast op vlak van prestaties en weggedrag. Hij is snel uit de voeten maar getuigt ook van een redelijk hoog comfort. De meeste opmerkingen gaan over het interieur maar het blijft bij detailkritiek. Al is deze SAV ook niet bepaald goedkoop: een X3 20d xDrive kost € 49.300 zonder extra's…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be