Onlangs presenteerde Michelin een luchtloze band, de Uptis, die gebruik maakt van spaken – genaamd ‘spokes’ – die uit rubber en CVR (of composiethars) bestaan. Die combinatie biedt de eigenschappen van lichtheid, sterkte en thermodynamische stabiliteit. Alleen zal deze luchtloze band die niet lek raakt (en waarschijnlijk onverwoestbaar is) en 2024 op de markt komt, worden gereserveerd voor landen waar de wegen in slechte staat zijn. Dus vooral Azië, Afrika of Zuid-Amerika waar men zeer regelmatig lek rijdt.
Blijkbaar werkt Goodyear aan een vergelijkbaar type band, behalve dat deze luchtloze band hier een heel andere doelstelling zou hebben: elektrische en autonome auto’s uitrusten. De fabrikant is van plan om dit model, dat ook 100% duurzaam zou zijn, te lanceren tegen 2030.
Gezien op een Tesla
Goodyear heeft zojuist een tipje van de sluier gelicht over zijn onderzoek in een video waarin we kunnen zien hoe een Tesla Model 3 wordt getest die is uitgerust met deze luchtloze banden. Blijkbaar zouden luchtloze banden bestand zijn tegen duurzaamheidstests tot 100 mijl per uur (ongeveer 160 km/u). Dat lijkt zeker niet veel, maar dat is exact het probleem dat Michelin tegenkwam bij de ontwikkeling van de Uptis: de thermodynamische stabiliteit.
De tests waren in ieder geval overtuigend na manoeuvres tot 88 km/u. Prima, al zien we op de video een rijgedrag dat een beetje anders lijkt dan normaal, met een bestuurder die inderdaad de indruk geeft te moeten overcorrigeren – een video gepubliceerd door Inside EVs.
Advertentie – lees hieronder verder
Luchtloze banden zouden eveneens veiliger zijn en een langere levensduur hebben. Toch is hun productie ook complexer. Logisch dus dat hun ontwikkeling meer tijd kost. Inderdaad, de auto verandert en dat geldt ook voor zijn uitrusting!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be