Overal in Europa controleren overheden strenger op verkeersveiligheid. Ze willen het aantal verkeersdoden verminderen, met als uiteindelijke doel nul in 2050. In dat verband rust België zich vandaag massaal uit met nieuwe, effectievere radartypes die nieuwe overtredingen controleren. In de komende maanden wordt er ook gesproken over een verdere uitbreiding van de controlesystemen, vooral tegen het gebruik van mobiele telefoons achter het stuur. Dit is toch de wens van de toekomstige Arizona-coalitie.
Elders wachten de autoriteiten niet af. Kijk maar naar Nederland, waar ANPR-camera’s gebruikt worden om dergelijk gsm-gebruik te bestraffen, en binnenkort ook in Frankrijk. In Frankrijk, waar veel Belgen komen (het zijn ook de buitenlandse automobilisten die het vaakst beboet worden in Frankrijk). Frankrijk blijft investeren en tegen volgend jaar zouden er 4.160 flitspalen in het land kunnen staan, een honderdtal meer dan vandaag.
Met kunstmatige intelligentie
Bijzonder is niet zozeer de toename van het aantal flitspalen, maar eerder de nieuwe manier waarop ze werken, met behulp van kunstmatige intelligentie (AI). Met dit nieuwe systeem zullen flitspalen niet alleen snelheidsovertredingen kunnen detecteren, maar ook andere overtredingen. Tot vier inbreuken om precies te zijn: te hard rijden, de veiligheidsafstand tot de voorligger niet respecteren, de veiligheidsgordel niet dragen en de mobiele telefoon gebruiken achter het stuur.
Advertentie – lees hieronder verder
In Frankrijk wordt deze laatste overtreding minder zwaar bestraft dan bij ons, met een boete van 135 euro (tegenover 174 euro exclusief administratiekosten in België). Maar Franse bestuurders verliezen ook punten op hun rijbewijs, wat in ons land nog niet bestaat.
Kritiek
De Franse regering plant de komst van deze nieuwe flitspalen 2025. Dit betekent dat ze snel in werking zullen treden en dat veel Belgen waarschijnlijk betrapt zullen worden tijdens hun volgende verplaatsing of vakantie op Franse bodem.
In Frankrijk krijgt de maatregel echter felle kritiek, vooral van de groep ’40 millions d’automobilistes’. Die hekelt deze maatregel, die vooral bedoeld lijkt om geld te verdienen voor de staat. Volgens de organisatie is de kunstmatige intelligentie niet zo ‘intelligent’ als mensen denken. Als een auto bijvoorbeeld plotseling voor een andere auto uitsteekt (bijvoorbeeld bij het inhalen), wordt de ingehaalde automobilist bestraft en niet degene die de situatie in eerste instantie veroorzaakt heeft. Dat valt nog te bezien. Eén ding is echter zeker: door over te schakelen op kunstmatige intelligentie zullen wegcontroles waarschijnlijk veel spanningen veroorzaken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be