Zelfs mensen die niks met auto’s hebben, kennen BBS. De roemrijke letters prijken op de velgen van Formule 1-bolides en op de aftermarket vond je de gouden spaken van de befaamde RS-reeks onder zowel Golfjes als Ferrari’s, zeker in de jaren tachtig. Maar faam is geen garantie op financieel succes. Volgens het Duitse vakblad Reifenpresse heeft de toeleverancier eind vorige week het faillissement aangevraagd. Na deze ondertussen vijfde faling ziet het er bepaald somber uit voor de 250 werknemers van het bedrijf.
In Belgische handen
Vooral de laatste jaren heeft BBS in sneltempo de faillissementen opgestapeld, en veranderde het zowat elk jaar van eigenaar. Dat gebeurde in 2020, in 2021 en in 2023 toen het bedrijf in handen kwam van de Turkse zakenlieden Ilkem Sahin en Karani Gülcec die dus nu de dagelijkse werking aan de rechtbank hebben overgedragen. Voor een tijdje is BBS in Belgische handen geweest. Dat was na het eerste faillissement in 2007, toen de West-Vlaamse ondernemer en petrolhead Guido Dumarey het bedrijf in zijn portefeuille opnam. Onder zijn bewind hield het bedrijf het vier jaar uit.
De velgenfabrikant werd opgericht in 1970 en beitelde voor zichzelf een naam uit als maker van hoogwaardige velgen die gebaseerd waren op motorsporttechnologie. In de jaren tachtig kon het bedrijf gouden zaken doen, en bouwde het sterke relaties op met verschillende automerken, een afhankelijkheid die later een molensteen om de nek van het bedrijf werd. De jongste jaren werd dan ook getracht om onafhankelijker in de markt te staan, zonder het prestige te grabbel te gooien. Toen de Formule 1 in 2021 besliste om over te stappen op één enkele velgenleverancier, dan was het BBS die als beste uit de bus kwam.
Advertentie – lees hieronder verder
Maar intern kampte het bedrijf met een gebrek aan innovatie en investeringen in nieuwe productlijnen, wat het kwetsbaar maakte voor concurrenten die zich sneller konden aanpassen aan de veranderende markt. Deze combinatie van externe en interne factoren heeft geleid tot de financiële put van vandaag. Ook in de F1 liep het niet als verwacht. Er waren incidenten met banden die van de velg liepen, waarop het concept terug naar de tekentafel moest.
Wie volgt?
Het mag een schrale troost heten, maar de volledige keten aan toeleveranciers zit in zwaar weer, van Valeo tot Bosch. In dezelfde sector als BBS werd in Frankrijk vorige maand de laatste aluminium velg gesmeed door Impériales Wheels dat eveneens de handdoek in de ring smeet. En die andere legendarische naam, stoelenfabrikant Recaro, belandde deze week in de touwen. Geen toeval. De autoproductie sukkelt om haar vorm van voor de coronaperiode terug te vinden en wordt geconfronteerd met een kostenpolitiek waarbij de automerken hun toeleveranciers letterlijk de keel dichtnijpen. De investeringen in de elektrische transitie, en de slabakkende markt, wegen te zwaar. Bovendien is de vraag naar traditionele velgen ook gedaald, omdat elektrische auto’s een aerodynamischer oplossing vragen, een opportuniteit die BBS heeft laten liggen.
De toekomst van BBS is op dit moment onzeker. Er bestaat een mogelijkheid dat het bedrijf opnieuw door een andere partij wordt overgenomen, wat een herstructurering en een frisse start kan betekenen. Echter, zonder significante veranderingen in de bedrijfsvoering en een duidelijke strategie om zich aan te passen aan de huidige marktomstandigheden, blijft het erg onzeker of BBS zal herstellen van deze laatste tegenslag.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be