TEST LEVC VN5: Bestelwagen op z’n Brits

Achter het stuur van de nieuwe bestelwagen LEVC VN5 is het moeilijk om onopgemerkt te blijven. Zijn look van een Londense taxi doet alle hoofden draaien wanneer je passeert. Maar wat zit er achter het vrolijke uiterlijk van deze bestelwagen die sinds kort bij ons te koop is?

Gepubliceerd op 6 februari 2022
Leestijd : 4 min

Deel

TEST LEVC VN5: Bestelwagen op z’n Brits

Hoewel het bekend in de oren klinkt bij de meeste anglofielen onder ons, moeten we het bedrijf toch even voorstellen. LEVC of voluit London Electric Vehicle Company ontstond in 2013 nadat de Chinese Geely-groep de aandelen had gekocht van The London Taxi Company, het historische bedrijf dat de beroemde Engelse taxi’s produceerde. Vandaag testen we de bestelwagenversie, maar ook de taxi zal bij ons verdeeld worden door de importeur, de groep Sterckx-Desmet. Beide modellen worden natuurlijk in Engeland geproduceerd, in een nieuwe fabriek in Coventry, de geboorteplaats van de Britse auto.

Vertrouwd universum

Qua stijl heeft de VN5 ontzettend veel charme. Hij moderniseert op een bewonderenswaardige manier de onnavolgbare stijl van de Black Cab. Het verticale radiatorrooster is nog altijd duidelijk aanwezig en de afgeronde koplampen worden mooi benadrukt door leds. Deze bekende vormgeving kan de professionele klant geruststellen die misschien nog twijfelt aan het idee om te kiezen voor een merk dat hij niet kent.

LEVC_inside

Wanneer hij instapt, zal hij vooral overtuigd worden door een sfeer die wellicht vertrouwd aanvoelt, aangezien het interieur sterk lijkt op dat van een … Volvo. Dat is natuurlijk geen toeval. Geely, de eigenaar van LEVC, is ook de eigenaar van de Zweedse constructeur. Zo neemt de bestelwagen, naast een strakke stijl die doet denken aan de nieuwste S60 en XC60, de versnellingsbakbediening, het multifunctionele stuurwiel, het digitale dashboard en natuurlijk ook het imposante, verticaal opgestelde scherm over. Daarachter schuilt een volledig multimediasysteem, dat ergonomisch nogal ingewikkeld is aangezien alle functies meerdere handelingen op het scherm vereisen.

Advertentie – lees hieronder verder

Ook niet echt fijn: het gebrek aan gesloten opbergvakken. Er zijn wel documentenhouders en opbergvakken in het dashboard en tussen de passagiers, maar een handschoenkastje of alkoof ontbreken. Jammer. Positief is dan weer de fabricagekwaliteit: de plastics zijn hard maar geven een stevige indruk.

Big boy

LEVCback

Laat je niet misleiden door zijn uitstraling van een compacte bestelwagen in de stijl van de Citroën Berlingo of Volkswagen Caddy. Met zijn lengte van 5,23 meter is de VN5 eerder een concurrent voor de Volkswagen Transporter of Mercedes Vito. Dankzij zijn laadvloer van 2,45 meter achter het (standaard gemonteerde) tussenschot passen er achterin twee europalletten. De laadruimte kan geladen worden via brede schuifdeuren of asymmetrische achterdeuren. Maar op papier zijn 4,9 m³ en 830 kg eerder lage waarden voor deze categorie.

Chique basis

LEVCside

Deze beperkte bruikbare waarden zijn te wijten aan het onderstel van deze bestelwagen, afkomstig van een bekend model dat niet utilitair is: de Volvo XC90. Zijn motor is dan weer nieuw: het is een elektromotor van 110 kW (150 pk), gevoed door een batterij van 31 kWh en vervolgens door een benzinemotor van 1,5 liter en 91 pk. Die laatste werkt als range extender als de batterij leeg is, dus na een afstand van 98 tot 122 km, al naargelang je in of buiten de stad rijdt. Wie elektromotor zegt, verwacht natuurlijk een grote soepelheid en onmiddellijke reacties. Stil is hij ook, zelfs als de verbrandingsmotor start. Door de verschillende regeneratiemodi waardoor je het rempedaal niet meer hoeft te gebruiken, geniet je van een comfortabele rit … ware er niet de demping, die achteraan wel zeer hard is.

Het meest indrukwekkend is de wendbaarheid. Aangezien de achterwielen de auto aandrijven, staat niets de beweging van de voorwielen in de weg, wat resulteert in een draaicirkel van amper 10,1 meter (ja, dat is de diameter). Dit doet denken aan de oorsprong van het model, ontworpen om zich een weg te banen door de drukke steegjes van de Britse hoofdstad.

Tot slot rest ons alleen nog een vervelend onderwerp: de prijs. Je hebt maar beter een goedgevulde portefeuille. De LEVC NV5 start bij 52.450 euro exclusief btw voor de Business-uitvoering, die gelukkig al correct uitgerust is. Maar je moet wel in de optiepakketten duiken of overstappen op de hier geteste Ultima-versie van 57.450 euro exclusief btw om te beschikken over navigatie, de achteruitrijcamera of de 22 kW-lader. We geven ook nog mee dat deze bestelwagen snel kan laden tot 50 kW via zijn combostekker, wat niet bij elke herlaadbare hybride het geval is.

Conclusie

Zijn look wordt ongetwijfeld een sterk verkoopargument en daarnaast heeft de LEVC NV5 voldoende praktische troeven om bezorgers en ambachtslui te overtuigen. Die zullen onder de indruk zijn van de ongeziene wendbaarheid. Maar zijn prijs valt moeilijker te verteren. 

Levcvn5

LEVC VN 5 Ultima: technische fiche

Motor: elektrisch ; 150 pk ; 250 Nm + range extender 1.477 cm³, 91 pk, 160 Nm

Aandrijving: op de achterwielen

Versnellingsbak: automatisch, enkele verhouding

L/b/h (mm): 5.233/1.945/1.990

Leeggewicht (kg): 2.122 kg

Laadvermogen (kg): 778 kg

Laadvolume (m³): 4,9

Batterij (kWh): 31

0 tot 100 km/u (sec.): 13,2

Topsnelheid (km/u): 128

Gem. verbruik (l/100 km): 0,9

Elektrische autonomie (km): 98

CO2 (g/km): 21

Prijs (exclusief btw): 57.450 euro

Voor
  • Onnavolgbare look

  • Indrukwekkende wendbaarheid

  • Kwaliteitsvol en ‘bekend’ interieur

  • Werkingsstilte

  • Snellader van 50 kW
Cons
  • Buitensporige prijs

  • Harde ophanging achteraan

  • Gebrek aan gesloten opbergvakken

  • Aanzienlijk gewicht

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Nicolas Morlet Freelance journalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

Deze week 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.