« In 2019 testte 8,8 % van de gecontroleerde bestuurders positief na een ongeval, tegenover 8,5 % in 2018. In 2010 was dat 10,9 %. We merken hogere percentages in Wallonië dan in Vlaanderen en Brussel: 13,7 % tegen respectievelijk 7,2 % en 6,5 %. » : zo viel Benoît Godard meteen met de deur in huis bij onze collega’s van Sudpresse. Maar als we de verschillende provincies bekijken, loopt het verschil bijna tot het dubbele op tussen Antwerpen en … Henegouwen: “In Antwerpen bedraagt het cijfer 7% tegenover 8% in Brussel, 15% in Luik en 18% in Henegouwen. Vooral dat laatste percentage is enorm. Dat werd in geen enkele andere provincie opgetekend het voorbije decennium. Dat betekent gemiddeld één ongeval op zes.”
De oorzaken?
De woordvoerder van Vias verklaart deze cijfers door twee factoren: enerzijds het cultuurverschil tussen Vlamingen en Walen, en anderzijds de verkeersdrukte (en de bevolkingsdichtheid) in Vlaanderen waardoor je minder makkelijk aan de controles kan ontsnappen. « In Antwerpen zijn er dagelijks controles, waardoor de bestuurders zich erg bewust zijn van de pakkans en ze hun gedrag aanpassen. De mentaliteit is anders: Wallonië is op dit vlak meer zuiders. » Laten we dit toch een beetje nuanceren en geen algemene conclusies trekken, maar eerder de vinger leggen op een maatschappelijk probleem…
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be