Dit fenomeen is logischerwijs te wijten aan de coronaviruscrisis, die in januari voortduurde, met een daling van het aantal inschrijvingen met 27,2% en “amper” 37.735 geregistreerde nieuwe auto’s.
Dit resultaat ligt lager dan dat van een gemiddelde januarimaand (gemiddeld 49.000 registraties sinds 2010). Het is echter nog veel te vroeg om deze daling toe te schrijven aan de annulatie van het Autosalon, aangezien de impact van het evenement in het algemeen en vooral zichtbaar is op de inschrijvingen tussen maart en mei, aldus Febiac. Bovendien waren er vorige maand “slechts” 20 werkdagen, tegen 22 voor januari 2020, wat ook weer van invloed is op het aantal registraties dat kon worden verwerkt.
De daling van het aantal inschrijvingen voor bedrijfsvoertuigen bedroeg 8% in januari en voor gemotoriseerde tweewielers zelfs 39,7% (1.072 inschrijvingen tegenover 1.779).
Net als op de automarkt zal het echter nog enkele maanden duren voordat een mogelijk oorzakelijk verband kan worden gelegd tussen de resultaten en de afgelasting van het Autosalon van Brussel. Bovendien wachten mensen die een motor kopen vaak het mooie weer af alvorens deze te registreren, aldus Febiac.
De nettoresultaten van het afgelopen jaar vertonen derhalve een daling van 19,7%. Dit omvat alle nieuwe personenauto’s die in 2020 werden geregistreerd en die niet binnen 30 dagen na hun eerste registratie van de registratielijsten werden geschrapt.
Advertentie – lees hieronder verder
Car Festival op Gocar.be : Ontdek de uitzonderlijke condities van onze deelnemende merken door hier te klikken
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be