De markt voor elektrische auto’s staat nog in de kinderschoenen. Op 1 augustus 2022 telde het Belgische wagenpark volgens Stabel iets meer dan 71.000 100% elektrische wagens, wat verwaarloosbaar blijft in vergelijking met de bijna 6 miljoen voertuigen op onze wegen. Wel zou dit verwaarloosbare aandeel misschien snel kunnen groeien, aangezien de toename in een jaar tijd 75% bedraagt.
Het groeipotentieel van de elektrische wagen in België is heel belangrijk, omdat de fiscaliteit op de bedrijfsvoertuigen dit type wagen sterk in de kaart speelt. Een studie uitgevoerd door Polestar (het luxemerk van Volvo) gaf onlangs aan dat hoewel slechts 2% van de Belgen momenteel met een elektrische auto rijdt, eigenlijk 23% van plan is om een batterij-aangedreven auto te kopen (op basis van een steekproef van 2.000 mensen).
Vooroordelen blijven bestaan
Volgens Polestar blijven de mythes rond de elektrische auto hardnekkig bestaan. Vaak zijn automobilisten bevooroordeeld, maar wanneer de potentiële gebruikers een testrit doen, zijn ze wel onmiddellijk overtuigd. Bovendien stijgt de koopintentie naar 43% bij wie al eens elektrisch reed.
Advertentie – lees hieronder verder
Zo benadrukt het Polestar-onderzoek dat het paradoxaal genoeg de veelrijders (die meer dan 20.000 km per jaar afleggen) zijn die zeggen klaar te zijn voor deze transitie. Onder de obstakels die worden genoemd in de overgang naar de elektrische auto, duikt steeds de aankoopprijs op, die als te duur wordt beschouwd (57%). Verder gaat het over de autonomie en het gebrek aan laadpalen (20%), terwijl 12% van de respondenten van mening is dat deze elektrische auto vanuit ecologisch oogpunt geen duurzaam product is.
Perceptie van duurzaamheid
Toch zegt 56% van de respondenten dat het groene aspect van de elektrische auto cruciaal is in hun aankoopmotivatie. We merken ook op dat 18% wijst op de lage gebruikskosten (ook al verandert dat met de huidige energieprijzen), terwijl 17% in de elektrische auto de mobiliteit van de toekomst ziet. Dit toekomstgericht aspect verklaart waarschijnlijk waarom de jongere generatie (18-34 jaar) het meest gemotiveerd lijkt om de overgang te maken. Omgekeerd zijn 55-plussers het meest terughoudend (48% van de negatieve meningen).
Ook de woonplaats lijkt een rol te spelen. In grote steden staan mensen positiever tegenover de elektrische auto, waarschijnlijk omdat ze directer betrokken zijn en geconfronteerd worden met vervuiling. Zo telt Brussel twee keer zoveel automobilisten die elektrische auto’s gebruiken en 63% van de mensen is er voorstander van deze voertuigen.
Diesel zakt verder weg
Ondertussen lijkt de diesel zijn daling verder te zetten. Volgens Statbel neemt het aantal auto’s met dit type motor elk jaar iets meer af, en dit sinds 2015 (na de Dieselgate-affaire). Van de 5,94 miljoen auto’s op de weg zouden er op 1 augustus 2022 2,42 miljoen diesels overblijven, of 7,6% minder dan in 2021.
De benzineauto’s profiteren van deze daling, want hun aandeel is toegenomen (+ 2,3% in 2022, naar 3,02 miljoen). Hybride auto’s profiteren eveneens van de context: ze vertegenwoordigen 6,3% van de mix en hun aandeel is in één jaar tijd met 45% gegroeid.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be