1. Porsche 914
De 914, die eind jaren zestig ontworpen werd door Volkswagen en Porsche, leed aan een identiteitscrisis. Omdat de auto voor de klanten van het ene merk te exclusief was en voor die van het andere te alledaags, bleef het succes achterwege. Aan troeven nochtans geen gebrek, met zijn afneembaar dak, zijn twee kofferruimtes en centraal achterin geplaatste motor, waardoor hij goed in balans was. Terwijl de Volkswagen-motoren een beetje adem tekortkwamen, wist de 914-6 met 2.0-zescilinder van Porsche wel te overtuigen.
2. Fiat 124 Spider
Na een afwezigheid van ongeveer dertig jaar beleefde de Fiat 124 Spider zijn comeback in 2015, met als basis het platform van de Mazda MX-5 ND. In tegenstelling tot zijn Japanse broer kreeg hij de Italiaanse 1.4 MultiJet-motor, die naar de fabriek in Hiroshima werd gestuurd om samen met de rest van de auto te assembleren. Hoewel hij leuk was om mee te rijden, kon hij niet concurreren met de iconische MX-5. In 2019 werd de productie stopgezet na slechts 36.500 exemplaren.
Advertentie – lees hieronder verder
3. Jaguar XE
Als rivaal van de BMW 3 Reeks, Audi A4 en Mercedes C-Klasse wist de Jaguar XE nooit echt door te breken op de markt van de premiumberlines. Ondanks de vrij geslaagde look en dynamische kwaliteiten, is de XE er niet in geslaagd om de ‘historische’ leiders van het segment te onttronen. In 2019 probeerde Jaguar nog bij te sturen met de XE fase 2, helaas zonder groot succes.
4. Toyota iQ
Schattig, bijzonder praktisch en aangenamer om te besturen dan een Smart uit die tijd: de Toyota iQ is de meest geslaagde stadswagen van het begin van de jaren 2000. Nochtans heeft de mayonaise niet echt gepakt en had hij van bij het begin moeite om klanten te vinden. Toyota lanceerde de iQ in 2008 en stopte ermee in 2014, maar niemand leek er nog om te geven. Jammer.
5. Peugeot 508 PSE
De verkoop van de eerste sportieve plug-inhybride van Peugeot valt tegen. De 508 PSE (wat staat voor Peugeot Sport Engineered) beschikt over een 1.6-benzinemotor, bijgestaan door twee elektrische aandrijfgroepen en in totaal goed voor 360 pk. De berline is er vanaf 68.900 euro, de break kost 70.900 euro. Tot nu toe verkocht Peugeot amper meer dan 2.000 exemplaren. Ondanks het knappe weggedrag en de interessante prestaties ontmoedigt de prijs veel geïnteresseerden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be