Het zijn moeilijke tijden voor de autosector. Na de covidcrisis, gevolgd door de energiecrisis, de inflatie en allerlei tekorten, valt de markt weer terug, hoewel die vorig jaar in de lift leek te zitten. In de afgelopen maand oktober bijvoorbeeld werden volgens automobielfederatie FEBIAC maar 36.477 nieuwe auto’s ingeschreven, of een totaal geeft van 393.015 stuks voor het hele jaar tot nu toe. Dit betekent een verdere daling van 5,5%, wat het totaal voor 2024 op -4,9% brengt.
Marktverschuiving?
Tot nu toe werden de meeste auto’s werden gekocht door bedrijven. Maar ook hier keert het tij. In plaats van een marktaandeel van 70% vertegenwoordigen bedrijven (of bedrijfswagens) nu ‘slechts’ 60,9% van de markt. Het is dit segment dat de grootste daling laat optekenen (-13,6%). Particulieren vertegenwoordigen 39,1% van de markt voor nieuwe auto’s in België, en verrassend genoeg groeit deze koperscategorie (+13,3%).
Hoe moeten we deze resultaten interpreteren? Om fiscale redenen zijn bedrijven meer geïnteresseerd in de aankoop van elektrische wagens. Dat is duidelijk, maar de evolutie vertraagt blijkbaar. Waarschijnlijk omdat bedrijven die hun wagenpark wilden omschakelen naar elektrische auto’s dat al gedaan hebben, terwijl andere nog aarzelen. Of die laatste gaan om praktische redenen akkoord een lagere (of helemaal geen) fiscale aftrek (elektrische auto’s zijn nog niet geschikt voor alle beroepen).
Advertentie – lees hieronder verder
De stijging bij de particuliere klanten valt te verklaren door twee factoren: enerzijds de kortingen die dealers momenteel aanbieden en anderzijds de Vlaamse EV-premie die niet lang meer zal duren. Strikt vanuit dit oogpunt hebben Vlaamse automobilisten groot gelijk om te profiteren van wat er nu (nog) aangeboden wordt.
Tegenovergestelde bij occasies
De markt van tweedehandswagens zien we dan weer groeien in oktober, net als in september. In de eerste tien maanden van het jaar werden 617.982 tweedehandsauto’s ingeschreven, een stijging van 6,5% tegenover dezelfde periode vorig jaar. Ook hier zijn er twee verklarende factoren: het ruime aanbod op de markt en de prijzen die blijven dalen (-7,4% tussen oktober 2023 en oktober 2024).
De interesse in tweedehandswagens komt zeker ook omdat kopers nog altijd niet weten wat ze het best met hun auto doen. De toekomst blijft onzeker, op het vlak van stedelijk beleid (Brussel heeft net de nieuwe LEZ-regels voor Euro 5-dieselauto’s met twee jaar uitgesteld) of fiscaliteit, aangezien de gewesten praten over de invoering van een vignet. Wellicht willen automobilisten minder investeren en zichzelf wat tijd te gunnen om te bekijken hoe de zaken zich ontwikkelen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be