Automarkt

Autofiscaliteit tot 2020 op basis van NEDC-rijcyclus

Door de komst van de nieuwe WLTP-homologatiemethode met een meer representatieve meetmethode voor de verbruikscijfers, schieten de CO2-emissiecijfers de hoogte in. Omdat de fiscaliteit grotendeels op die CO2-cijfers is gebaseerd, werd een aanzienlijke verhoging van de taksen verwacht, maar zover komt het voorlopig niet.

Gert Verhoeven | Gepubliceerd op 11 jun. 2018 | Leestijd: 2 min

De ministers van financiën uit de verschillende regio’s hebben samen aangegeven dat de oude NEDC-meetmethode tot 31 december 2020 (en ten minste tot 31 december 2019 in Vlaanderen) de maatstaf zal blijven voor de berekening van de fiscale lasten op auto’s

Ondanks de instelling van de nieuwe WLTP-meetmethode, zijn constructeurs voortaan verplicht om eveneens de CO2-cijfers volgens de NEDC-meetmethode aan te geven. Dat gebeurt via een berekensleutel, maar bij deze “NEDC 2.0”-cijfers zien we desalniettemin een verhoging met 5 tot 10% in vergelijking met de oude homologatiemethode.

Advertentie – lees hieronder verder

Men zal dit systeem dus nog even blijven gebruiken als berekeningsbasis voor de inschrijvingsbelasting (BIV) en de jaarlijkse rijtaks in Vlaanderen en voor de ecomalus in Wallonië. Ook om het VAA (voordeel alle aard) en de mate van aftrekbaarheid te bepalen voor bedrijfswagens blijft dit de maatstaf.

De verschillende regio’s krijgen dus twee jaar en zes maanden de tijd om een nieuwe autofiscaliteit – gebaseerd op de nieuwe WLTP rijcyclus – uit te werken.

 

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon