De ministers van financiën uit de verschillende regio’s hebben samen aangegeven dat de oude NEDC-meetmethode tot 31 december 2020 (en ten minste tot 31 december 2019 in Vlaanderen) de maatstaf zal blijven voor de berekening van de fiscale lasten op auto’s
Ondanks de instelling van de nieuwe WLTP-meetmethode, zijn constructeurs voortaan verplicht om eveneens de CO2-cijfers volgens de NEDC-meetmethode aan te geven. Dat gebeurt via een berekensleutel, maar bij deze “NEDC 2.0”-cijfers zien we desalniettemin een verhoging met 5 tot 10% in vergelijking met de oude homologatiemethode.
Advertentie – lees hieronder verder
Men zal dit systeem dus nog even blijven gebruiken als berekeningsbasis voor de inschrijvingsbelasting (BIV) en de jaarlijkse rijtaks in Vlaanderen en voor de ecomalus in Wallonië. Ook om het VAA (voordeel alle aard) en de mate van aftrekbaarheid te bepalen voor bedrijfswagens blijft dit de maatstaf.
De verschillende regio’s krijgen dus twee jaar en zes maanden de tijd om een nieuwe autofiscaliteit – gebaseerd op de nieuwe WLTP rijcyclus – uit te werken.