Bedrijfswagens op diesel in vrije val, EV’s breken niet door

In 2014 was een bedrijfswagen in 96 procent van de gevallen een dieselwagen. Ondertussen, in 2019, is de diesel-bedrijfswagen er met 17 procent op achteruitgegaan en is zijn aandeel gezakt tot net geen 80 procent. Dat was vooral ten voordele van de benzinewagens…

Bedrijfswagens op diesel in vrije val, EV’s breken niet door

Waar benzinewagens 5 jaar geleden nog maar 3,5 procent van de bedrijfswagens vertegenwoordigden, spreken we vandaag over 19 procent. “Bedrijfswagens zijn meestal middelgroot en die categorie van elektrische auto’s zit nog altijd in het dure segment”, aldus Kathelijne Verboomen van Acerta. “Daarom zijn ze niet voor iedereen een optie. De doorbraak van de elektrische bedrijfswagen zal er pas komen als het aangekondigde middensegment effectief op de markt is.”

Ook de omkadering van de elektrische bedrijfswagen is nog niet rond, stelt Acerta vast. Maar de nieuwe fiscaliteit voor bedrijfswagens voor 2020 koppelt alvast de aftrekbaarheid van de bedrijfswagenkost (auto en brandstof) aan de CO2-uitstoot. “Voor een zeer vervuilende bedrijfswagen kan de aftrekbaarheid zakken tot 40 procent. De fiscale stimulans voor elektrisch rijden neemt dus nog toe”, zei Verboomen nog.