Automarkt

Belgische automarkt daalde met 15,9% in eerste helft 2022

De situatie op de Belgische automarkt verbetert er niet op. Vooral de nieuwe auto’s hebben te lijden onder de economische crisis en energieprijzen. In de eerste helft van 2022 vielen de inschrijvingen van nieuwe auto’s met 15,9 procent terug. Een positieve noot: de elektrische auto blijft aan belang winnen.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 22 jul. 2022 | Leestijd: 5 min

De economische context van tekorten en stijgende inflatie blijft de Belgische automarkt beïnvloeden. In de eerste helft van 2022 is ze opnieuw gekrompen. Met 195.387 nieuw ingeschreven auto’s in België, eindigde de eerste jaarhelft met een daling van 15,9 procent tegenover de eerste helft van 2021. En dat was al geen goed jaar, mogen we niet vergeten. Vergelijken we de eerste helft van 2022 met die van 2019, dan is er een behoorlijk verontrustende daling van 37 procent. Bovendien blijkt de Belgische daling groter dan het Europese gemiddelde (-14 procent).

Bedrijven trekken de markt

Les nouvelles continuent d’être mauvaises pour le marché automobile belge.

Advertentie – lees hieronder verder

Bekijken we de verkoop meer in detail, dan zien we dat de markt vooral steunt op de professionele klanten (bedrijven en zelfstandigen). Die zijn goed voor 61,8 procent van de inschrijvingen, terwijl de particulieren ‘maar’ 38,1 procent vertegenwoordigen. De tweedehandsmarkt – die recent zeer populair was – daalt nu ook aanzienlijk met 9,27 procent in het eerste semester van 2022 (opnieuw tegenover 2021). Als we de markt vergelijken met die van 2019, dan bedraagt de daling 21,7 procent. Wel blijft het marktaandeel van tweedehandswagens toenemen, aangezien er in 2019 1,18 tweedehandswagens verkocht werden voor elke nieuwe auto, een verhouding die in het eerste deel van 2022 evolueerde naar 1,31.

Geëlektrificeerde auto wint terrein

Une borne de recharge tous les 25 km en Flandre

Sectorfederatie FEBIAC stelde al vast dat het aandeel van geëlektrificeerde auto’s in 2021 steeg en die evolutie zet zich door in 2022. Hun aandeel bedraagt nu al 31,6 procent, terwijl dat in het eerste kwartaal van 2022 nog 31,3 procent was en in heel 2021 23,5 procent. In deze mix van geëlektrificeerde auto’s is het leeuwendeel een plug-inhybride (15,8 procent). Maar dat zal niet blijven duren, want de 100 procent elektrische auto’s zijn de PHEV’s aan het inhalen en vertegenwoordigen nu 8,8 procent van de verkoop. Dan volgen de zelfopladende hybrides met 7,4 procent van de markt van nieuwe auto’s.

Het zijn vooral professionele klanten die geëlektrificeerde auto’s verkiezen, om vanzelfsprekende fiscale redenen (lagere CO2). De plug-inhybride is in 22,6 procent van de gevallen favoriet (op een totaal van 40 procent geëlektrificeerde auto’s), terwijl 37 procent van de auto’s een benzinemotor heeft en 22,7 procent een diesel. Bij de particulieren liggen die verhoudingen helemaal anders, aangezien 70,1 procent van deze automobilisten een benzinemotor kiest. De dieselwagens vertegenwoordigen 10,3 procent van de vraag en de geëlektrificeerde auto’s 18 procent. In die laatste categorie gaat het logischerwijze vooral om zelfopladende hybrides (11 procent) – zoals de meeste Toyota-modellen – omdat die goedkoper zijn in aankoop.

50,8 procent SUV’s

Blijkbaar hebben Belgen nog altijd een voorkeur voor SUV’s, die nu één op de twee nieuwe auto’s vertegenwoordigen in de nieuwe inschrijvingen (50,8 procent). Dit is een verrassend resultaat dat onder meer het gevolg is van een marktaanbod dat sterk focust op dit type koetswerk. De gamma’s zijn tegenwoordig zo uitgesproken op SUV’s gericht dat je nog weinig andere keuze hebt.

GLC

Belgische automobilisten kiezen hoofdzakelijk voor middelgrote SUV’s (29,8 procent marktaandeel) en kleine SUV’s (14,3 procent). De grote SUV’s blijven beperkt tot 6,7 procent van de markt. Algemeen gaat de trend eerder naar kleinere afmetingen, wat ook blijkt uit het aandeel van grote auto’s (SUV’s, monovolumes, gezinswagens en breaks) dat daalde van 17 naar 16,4 procent tussen 2017 en vandaag.

Bij de meest gekozen merken vormen BMW, Volkswagen, Peugeot, Mercedes-Benz en Audi de top vijf. Maar de voorkeur verschilt sterk naargelang het profiel. Zo kopen particulieren vooral de merken Renault, Volkswagen, Toyota, Dacia en Kia, terwijl professionals vaker kiezen voor BMW, Mercedes-Benz, Audi, Peugeot en Volkswagen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon