Zoals elk jaar publiceert de onafhankelijke organisatie J.D. Power haar jaarlijkse studie (Initial Quality Study) over de betrouwbaarheid van nieuwe modellen. Hoewel deze studie over de Amerikaanse markt gaat, biedt ze veel inzicht in de heersende trends in de autosector.
J.D. Power wil de problemen opsporen van nieuwe voertuigen binnen 90 dagen na ze op de weg komen. En dit jaar werden maar liefst 93.380 mensen gevraagd om de 223 vragen van de enquête te beantwoorden.
De aandachtspunten zijn talrijk en ze betreffen zowel de mechaniek als de multimediasystemen en het koetswerk, het aantal pannes of eenvoudiger gezegd alle storingen. Het is dit aantal fouten dat de beoordeling op 100 bepaalt, wat betekent dat een lage score een hogere kwaliteit aangeeft.
Advertentie – lees hieronder verder
Afnemende betrouwbaarheid
Een eerste observatie: de door J.D. Power verzamelde totaalscore laat een verslechtering van de betrouwbaarheid van nieuwe voertuigen zien, wat natuurlijk geen goed nieuws is.
Het aantal problemen per 100 voertuigen (PP100) is namelijk met 11 punten gestegen ten opzichte van de studie van 2022, wat helaas in lijn is met de resultaten van het jaar ervoor (18 punten). In 2023 loopt het gemiddelde op tot 192 problemen per 100 voertuigen. Rampzalig!
Volgens de organisatie komt dit omdat “de auto-industrie wordt geconfronteerd met een breed scala aan kwaliteitsproblemen, een fenomeen dat ongekend is in het 37-jarige bestaan van deze studie. De industrie staat op een kruispunt en het pad dat elke fabrikant kiest, zal zijn toekomst bepalen. Tussen de aanhoudende problemen van de afgelopen jaren en de toename van nieuwe soorten problemen, zijn de nieuwe voertuigen van vandaag complexer en bieden ze nieuwe en opwindende technologieën, maar stellen ze de eigenaars niet altijd tevreden. ”
Het zal duidelijk dat de problemen van moderne auto’s vooral op elektronisch niveau liggen, zoals blijkt uit de problemen die worden opgemerkt op het gebied van functionaliteit, bedieningselementen en weergave (+3,2 per 100 auto’s) of door infotainmentsystemen (+2,3 per 100 voertuigen).
Welke problemen en merken?
De meest terugkerende problemen hebben betrekking op de rijhulpmiddelen (+1,8 PP100) en de rijstrookbewaking (+7,2 PP100), die steeds moeilijker te deactiveren is bij moderne auto’s. Maar dit is niet het enige probleem en er zijn ook veel klachten over de frontale botswaarschuwing en automatische noodremassistentie (+5 PP100).
Als we ons richten op merken, concludeert J.D. Power dat de Stellantis Groep het vrij goed doet met zeer goede punten voor Dodge, RAM of (verrassender) Alfa Romeo. Dit komt door het feit dat deze merken beproefde technologieën gebruiken die over het algemeen minder afhankelijk zijn van elektronica.
En dit is ook het geval voor Buick, Chevrolet of GMC die zowat op hetzelfde niveau staan als Porsche (167 pechgevallen per 100 voertuigen). Verrassend genoeg staat slechts één merk uit de Stellantis Groep onderaan de ranglijst: Chrysler (250 problemen per 100 voertuigen), dat op gelijke hoogte staat met Volvo en Volkswagen (249 pechgevallen per 100 voertuigen).
Het Amerikaanse merk Tesla wordt niet gespaard door de problemen (257 PP100) net als Polestar dat fungeert als een rode lantaarn met… 313 pechgevallen per 100 voertuigen.
Tesla en Polestar zijn enkel onofficieel vermeld in de JD Power-ranglijst, simpelweg omdat ze niet samenwerken met de organisatie. Maar één ding is zeker: merken zullen serieus werk moeten maken van de betrouwbaarheid van hun elektronische systemen…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be