Zhejiang Geely Holding – de naam van het consortium dat aan het hoofd van Geely staat – en DRB-HICOM, de Maleisische groep die Proton bestuurt, hoopt het akkoord tegen het midden van de zomer rond te hebben. De koper neemt een participatie van 49,9 % in het kapitaal van Proton en verwerft 51 % van de Lotus-aandelen.
Geely heeft al aangegeven dat het Proton wil laten “heropleven”. Proton was ooit de belangrijkste Maleisische constructeur met een marktaandeel van 75%. Het merk zit al jaar en dag in het slop en bouwt vandaag nog slechts 100.000 voertuigen per jaar, die hoofdzakelijk voor de lokale markt zijn bestemd. In de jaren ’90 probeerde het merk nog voet aan wal te krijgen op de Europese markt.
Geely is internationaal gezien helemaal geen onbekende binnen de autosector want deze groep heeft sinds 2010 Volvo in zijn portefeuille en dat is een succesverhaal. Hopelijk ligt via deze weg ook voor Lotus een mooie toekomst in het verschiet…
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be