De markt van personenwagens eindigde in het eerste kwartaal van 2022 met een daling van 13,5% van de inschrijvingen ten opzichte van dezelfde periode in 2021. De situatie blijft dus complex voor de sector, zowel voor de kopers die sterk moeten anticiperen op hun aankopen vanwege leveringsvertragingen als voor de verkopers met een omzet op het laagste niveau.
Volgens FEBIAC zijn de orderboeken van de constructeurs over het algemeen goed gevuld, maar blijft de productiecapaciteit grotendeels beïnvloed door het wereldwijde tekort aan componenten, waaronder de befaamde halfgeleiders, die onmisbaar zijn. En alsof dat nog niet genoeg is, heeft de oorlog in Oekraïne de problemen vergroot met nieuwe tekorten aan onderdelen. Alleen de markten voor vrachtwagens en tweewielers blijven overeind met acceptabele verkoopniveaus.
Elektrificatie versnellen
In deze context is er niettemin goed nieuws: “het eerste kwartaal van 2022 werd gekenmerkt door een nieuwe toename van geëlektrificeerde motorisaties ten koste van traditionele thermische motoren”, meldt FEBIAC in een verklaring. Tussen 1 januari en 31 maart 2022 was bijna een op de drie geregistreerde nieuwe auto’s (31,3%) uitgerust met een geëlektrificeerde motor (PHEV, HEV of BEV), een stijging van +7,8% ten opzichte van de resultaten van heel 2021. Er wordt ook opgemerkt dat bijna een op de vier nieuwe geregistreerde auto’s (24,1%) was uitgerust met een elektrische stekker (BEV of PHEV). Dat is nooit eerder gezien in België!
Advertentie – lees hieronder verder
Zoals verwacht zijn het vooral bedrijven die de markt aandrijven, evenals de toenemende elektrificatietrend. De bedrijven zijn goed voor 62% van de omzet, 91,1% van de aankopen van elektrische auto’s en 86,2% van de plug-in hybride auto’s. En hoe zit het met de particulieren? Ze blijven de voorkeur geven aan lichte elektrificaties, zoals zelfopladende hybrides die betaalbaarder zijn. Op basis van deze conclusies herinnert FEBIAC eraan hoe belangrijk het is om de transitie voor particulieren te ondersteunen. Want zonder subsidies is de overgang naar de elektrische auto moeilijk, zo niet onmogelijk.
Gemiddelde CO2-uitstoot daalt
Natuurlijk daalt in deze context de CO2-uitstoot. Door de overstap naar de WLTP-norm was die al flink gedaald (van 130 naar 116 g/km tussen 2020 en 2022). De sterke verkoop van hybrides, plug-ins en elektrische auto’s aan het begin van het jaar bevestigt deze dalende trend. Nu bedraagt de gemiddelde CO2-uitstoot per voertuig in België 108,3 g/km volgens de WLTP-cyclus.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be