Auto-industrie

De crisis te veel voor de autosector?

De auto-industrie stond er al slecht voor na de Covid-19-crisis en is nog niet aan het einde van haar problemen, want naast de nieuwe tekorten komt daar ook de stijgende inflatie voor bepaalde materialen bij. Voor sommige merken kan dit de crisis te veel zijn…

Geschreven door David Leclercq | 14/03/2022

Crises volgen elkaar op in de wereld sinds de coronapandemie en zeker in de autosector. Inderdaad, na de effecten van de lockdowns hadden we te maken met halfgeleidertekorten, en vervolgens met het sterke economische herstel dat ervoor zorgde dat de energieprijzen omhoogschoten. Last but not least en net zo onverwacht heeft de oorlog in Oekraïne de toestand verder gecompliceerd.

De situatie lijkt vandaag zo kritiek dat sommige voornaastaande automobielmanagers vrijuit durven spreken… en sombere vooruitzichten aankondigen. Dit is het geval voor de baas van Volkswagen, Herbert Diess, die niet aarzelde om te wijzen op de nauwe banden tussen Duitsland en Rusland, met name voor energie, maar ook voor bepaalde grondstoffen die binnenkort onvindbaar zullen zijn en die zullen leiden tot breuken in toeleveringsketens. Volgens Diess zal dit scenario leiden tot enorme prijsstijgingen en uiteindelijk tot een nog hogere inflatie. Een echt rampscenario.

Advertentie

Storingen en sluitingen, voor de shutdown?

Naast de energieprijzen stijgen ook de metaalprijzen fors, zozeer zelfs dat sommige noteringen op de beurs zijn opgeschort. Metalen zoals aluminium (carrosserie, chassis, enz.), palladium (katalysatoren) of nikkel (batterijen) zijn echter materialen die veel worden gebruikt in de auto-industrie.

Daarnaast is Oekraïne ook de thuisbasis van veel autofabrieken. Dit zijn geen productielijnen (Oekraïne exporteert geen auto’s), maar fabrikanten van componenten, waarvan sommige tot de belangrijkste behoren. Dit is zo voor elektrische bedrading, waarvan Oekraïne 7% van de Europese productie vertegenwoordigt, aldus AlixPartners.

Aptiv

De twee belangrijkste producenten zijn Aptiv en Leoni, en die laatste heeft zojuist een ultramodern productiecentrum geopend in het westen van het land. Dit verklaart waarom veel autofabrieken te maken hebben met productieonderbrekingen. Het gebeurde bij ons deze week in de Volvo-fabriek in Gent, die een tekort aan componenten had. De Belgische fabriek is uiteraard niet de enige: Porsche heeft de productie van de Taycan moeten opschorten, terwijl verschillende fabrieken van Mercedes of de Volkswagen Groep hun productiesnelheid hebben verlaagd vanwege leveringsproblemen.

Porsche Taycan productie

In ieder geval zal de huidige situatie vooral benzine- of dieselvoertuigen treffen die lijden onder de stijgende brandstofprijzen, terwijl elektrische voertuigen eerder zullen lijden onder verstoringen in de aanvoer van grondstoffen, met name voor hun batterij, zei de consultant AlixPartners. De (voorlopig) minst getroffen voertuigcategorie zijn de hybrides, die minder extra grondstofkosten gebruiken en veel efficiënter zijn op vlak van brandstofverbruik. Betekent dit de terugkeer – of de verlenging – van deze technologie?

Iedereen dacht dat het herstel voor de sector in 2022 zou plaatsvinden. Dat zal dus niet het geval zijn. Het is te hopen dat de situatie snel zal verbeteren, aangezien de automobielsector in Europa goed is voor 12,6 miljoen banen! Als de situatie aanhoudt, is de kans echter groot dat de auto weer een luxeproduct wordt dat alleen is voorbehouden aan de rijkste bevolkingsgroepen.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook