Een enquête uitgevoerd door Statista, een Duits onderzoeksbureau, leert dat de mate van acceptatie voor de overgang naar de elektrische auto heel verschillend is van het ene geïndustrialiseerde land tot het andere. We weten bijvoorbeeld dat China een van de voortrekkers van de transitie is en dat de bevolking deze verschuiving accepteert. Al hebben ze daar wellicht geen echte keuze.
Bij de andere landen die de locomotief voor de elektrische auto trekken behoren vooral de Verenigde Staten en Europa. Op het oude continent is de teerling geworpen: vanaf 2035 zal het niet meer mogelijk zijn om nog een thermische auto te kopen. Sommige landen hebben reeds een serieuze voorsprong, zoals Noorwegen bijvoorbeeld, waar de verkoop van elektrische auto’s nu al goed is voor meer dan 80% van de nieuwe auto’s.
Dat is prima, maar wat we niet hadden verwacht, is dat sommige sterk geïndustrialiseerde landen met alle technologieën die nodig zijn voor deze verschuiving in feite bijzonder terughoudend zijn tegenover deze overgang. En het zijn niet de kleinste…
Onze buren
Sommige resultaten van Statista zijn in meer dan één opzicht verrassend voor bepaalde landen. Dit is bijvoorbeeld het geval voor Frankrijk, dat zelfs het meest terughoudende land ter wereld zou zijn tegenover de elektrische auto. Van de 8.400 ondervraagden zei 81% dat ze geen elektrische auto gingen kopen. Een verbluffende score, die ook de hoogste is van het hele panel.
Advertentie – lees hieronder verder
Het is niet verrassend dat de Noren het meest enthousiast zijn met een percentage van 40%, terwijl de Zwitsers, Denen, Canadezen of Chinezen ook allemaal erg positief zijn over de komst van deze technologie. Zelfs de Amerikanen, die echte pick-upverslaafden zijn, doen het beter dan de Fransen: 22% van hen ziet de elektrische auto zitten.
En hoe zit het met België? Statista communiceerde helaas geen gegevens over ons land, maar het is geweten dat we vrij goed scoren (althans in enquêtes), omdat de wetgeving bedrijven en professionals zal dwingen om deze technologie voor het transport te gebruiken.
Tegelijk rijst de vraag wat de Fransen zo terughoudend maakt, terwijl elektriciteit op grote schaal beschikbaar is en het land een ontwikkeld nucleair park heeft, dat in de toekomst nog meer zal groeien. Want de argumenten van rijbereik, traag laden of hoge prijzen gelden voor alle landen. Deze belangrijke vraag beantwoordt het onderzoek niet. Waarschijnlijk helpt de Franse overheid niet genoeg bij de transitie.
Dat blijkt onder andere uit de subsidies die in de context van de crisis aan fossiele brandstoffen worden toegekend, terwijl ook industriëlen zoals Carlos Tavares (Stellantis) bijvoorbeeld heel vaak de elektrische auto hekelen. Zelfs als ze niet zinloos zijn, toch beïnvloeden deze krachtige statements zeker de mening van de Fransen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be