De elektrische auto blijft voorwerp van debat tussen voor- en tegenstanders. De cijfers spreken evenwel boekdelen: net geen 25% van de Belgen die het afgelopen jaar een nieuwe auto inschreven, hadden voor een elektrisch exemplaar gekozen. Dat blijkt uit de recentste cijfers van de FOD Mobiliteit en Febiac. Het is nog lang geen meerderheid, maar wel een sterke stijging tegenover de vorige jaren, van maar liefst 8% tegenover de eerste jaarhelft van 2023. In totaal gaat het om een dikke 64.000 stuks.
Het is geen geheim dat de opkomst van EV’s voor het overgrote deel via bedrijfsvloten verloopt. De overheid moedigt werkgevers aan om bij het kopen of huren van bedrijfswagens immers volop aan om voor elektrische aandrijving te kiezen, des te meer sinds een jaar geleden de fiscale aftrekbaarheid hertekend werd. In Vlaanderen is er bovendien de subsidie van de regionale overheid, waarbij particulieren tot 5.000 euro van de aankoopprijs terug kunnen krijgen. Die subsidie is echter eindig, ze geldt enkel voor wie er dit jaar een aanvraagt.
Overheid stuurt
De sturende hand van overheden is overal duidelijk zichtbaar wanneer het gaat om elektrisch rijden, zowel in positieve als negatieve zin. Door de forse steun zit ons land momenteel in de voorhoede wat het marktaandeel van EV’s op de totale autoverkoop betreft. In landen die die steun afbouwen, zoals Duitsland, zien we dat aandeel dan weer duidelijk zakken.
Uit de jongste cijfers van de Europese fabrikantenkoepel ACEA blijkt dat in mei van dit jaar over gans Europa slechts 12,5% van de nieuw gekochte auto’s elektrisch was, tegenover 13,8% het jaar voordien. Uit de tabellen bleek ook dat, giganten Frankrijk en Duitsland daargelaten, momenteel nergens zoveel elektrische auto’s gekocht worden als in België.
Advertentie – lees hieronder verder
Chinezen in de marge
De enorme voetafdruk van de vlootsector in ons land zien we in de cijfers van de eerste jaarhelft ook terug aan de merken. De top-5 wordt helemaal ingepalmd door autobouwers die een aanbod hebben op maat van de bedrijfswagenmarkt: elektrisch, en ietwat prestigieus van uitstraling, zoals BMW, Volkswagen, Audi, Mercedes en Volvo. Ook het plotse verschijnen van Tesla op de 9de plek van de hitparade is volledig te verklaren door het gewicht van de bedrijfswagensector in ons land.
Ook Chinese spelers MG en BYD, die laatste met enkel elektrische modellen in het aanbod, surfen mee op die trend. Maar zij blijven tot nader order in de marge opereren, met een marktaandeel van samen nog geen 2%. Van de ‘vloedgolf’ aan Chinese auto’s, zoals het weleens genoemd wordt, is in ons land dus helemaal geen sprake. Of moeten we zeggen: nog geen sprake? Veel zal afhangen van het effect van de forse invoerheffingen die Europa heeft aangekondigd voor Chinese elektrische auto’s.
BMW en Dacia
Over het algemeen was de Belgische automarkt in de eerste jaarhelft stabiel, met een dikke 263.000 inschrijvingen. Ook het marktleiderschap is inmiddels al enkele jaren onveranderd in handen van BMW. Liefst 1 op de 10 nieuwe auto’s in ons land komt uit de fabrieken van de Beierse autobouwer. Het blijft een uitzonderlijke situatie die nergens elders ter wereld voorkomt, alweer een gevolg van het breed uitgebouwde systeem van salariswagens in ons land.
De duidelijke opmars van Dacia, dat inmiddels groter is geworden dan moedermerk Renault, toont tegelijk aan dat de particuliere consument vooral prijsbewust koopt. Het is een succes dat alvast Citroën inspireert om een gelijkaardige lagekostenstrategie te volgen, zoals ze recent al toonden met de nieuwe C3.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be