Als Volkswagen zijn doelstellingen haalt, zal 70% van de nieuwe voertuigen van het merk tegen 2030 elektrisch zijn. Sinds “dieselgate” verlost de fabrikant zichzelf van dat schandaal door een ware kruistocht voor de emissievrije auto te voeren. Naast de nieuwe ID-reeks is VW van plan om 6 batterijfabrieken over de hele wereld te bouwen, evenals verschillende assemblagelijnen. Eén van de grootste doelstellingen is een elektrische Volkswagen die voor bijna iedereen toegankelijk is.
Ja, maar…
Ondertussen zei Herbert Diess, de grote baas van Volkswagen, in een interview met Bloomberg dat de revolutie omtrent autonome auto’s nog belangrijker zal zijn dan de omschakeling naar elektrische energie: “Deze verandering zal de industrie nog meer veranderen dan elektrische voertuigen of elektrificatie in het algemeen. Het concept “auto” wordt helemaal anders als deze zelfrijdend is,” aldus de Duitse topman.
Waarom is deze verklaring verrassend?
Omdat deze technologie ver achterloopt op de oorspronkelijke plannen en omdat bepaalde grote spelers de handdoek nu al in de ring hebben gegooid. Zelfs het juridisch kader waarin autonoom rijden moet plaatsvinden, is nog nergens te vinden.
Advertentie – lees hieronder verder
Aanzienlijke investeringen
Voor Volkswagen, dat als een van de eerste fabrikanten autonome auto’s wil aanbieden, moet de portemonnee open worden getrokken. Het bedrijf is van plan om maar liefst 2,5 miljard euro per jaar te investeren in de ontwikkeling van software voor zelfrijdende wagens.
Welk toekomstbeeld?
Hoewel Volkswagen nog niet het meest geavanceerde Europese automerk is op het gebied van autonoom rijden, heeft de CEO er alle vertrouwen in. Volgens hem bevindt de onderneming zich in een goede positie om wat dat betreft “een zeer belangrijke speler” te worden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be