De transitie naar de elektrische auto is begonnen, maar we kunnen niet zeggen dat Europa momenteel een voortrekkersrol speelt in deze revolutie. Vooral China heeft een grote voorsprong genomen. De Chinese constructeurs lopen zelfs ver voor, want ze beheersen tegenwoordig 50 procent van de totale waardeketen van een elektrische auto. En dat hoeft niet te verbazen: het land zorgt voor de winning en productie van grondstoffen (voor batterijen bijvoorbeeld), terwijl de productie op grote schaal in China al begonnen is, wat de kosten fors vermindert.
Met uitzondering van enkele landen, heeft Europa de overgang naar de elektrische auto nooit sterk ondersteund. Er bestaan vandaag dus weinig of geen subsidies, zeker niet in België. Deze situatie staat in fel contrast met China (dat zijn steunmaatregelen weliswaar afbouwde de jongste jaren), maar ook met de Verenigde Staten. De Amerikaanse overheid heeft namelijk besloten om elektrische auto’s die op eigen bodem of in Canada gebouwd worden, massaal te subsidiëren. De regering-Biden wil namelijk de Amerikaanse jobs en industrie beschermen door de lokale kaart te trekken. De Verenigde Staten heeft 400 miljard dollar voorzien om de transitie te ondersteunen, met belastingvoordelen die oplopen tot 7.500 dollar. Dat is een serieus bedrag.
Sterkere verdediging
Europa lijkt in deze context dan ook de zwakke schakel. Op het vlak van ondersteuning voor kopers is er namelijk niets gepland. Waarnemers stellen vast dat 20 procent van de in Europa verkochte elektrische auto’s uit China komt, vooral door de veel lagere prijzen dan bij Europese modellen. Dit helpt uiteraard niet om de eigen industrie te behouden.
Advertentie – lees hieronder verder
Is de Europese industrie ten dode opgeschreven? Alles hangt af van de beslissingen die binnenkort genomen worden. Om oneerlijke concurrentie te vermijden (de Chinese auto’s hebben een importtaks van 10 procent bij ons, terwijl Europese auto’s aan 25 procent belast worden in China), heeft de Franse president Emmanuel Macron overlegd met zijn Duitse collega Olaf Scholz. De bedoeling is om een strategie te bepalen die de competitiviteit van de Europese auto-industrie tegenover de Chinese en Amerikaanse concurrentie versterkt. Het gaat ook om protectionistische maatregelen om het faillissement te voorkomen van een sector die miljoenen personen tewerkstelt op ons continent.
Europa zou dus snel dezelfde houding kunnen aannemen als China en de Verenigde Staten, bijvoorbeeld door aankooppremies (in de landen die ze aanbieden) voor te behouden aan lokaal geproduceerde elektrische auto’s of auto’s waarvan toch een aanzienlijk percentage onderdelen in Europa geproduceerd wordt. Zo’n beslissing kan een grote impact hebben op de verkoop van MG, Polestar, BYD en zelfs bepaalde Tesla’s.
Het besef groeit en we zouden bijna zeggen ‘eindelijk’. Het is tijd dat Europa zich niet langer bij de neus laat nemen, want het dreigt zichzelf te verarmen en nog afhankelijker te worden van anderen. Dergelijke maatregelen zijn dus noodzakelijk, ook al zal het voor de Belgische koper weinig uitmaken aangezien hier geen enkele premie meer bestaat. Maar misschien kan dezelfde formule toegepast worden op de fiscale aftrekbaarheid van elektrische bedrijfswagens. Waarom ook niet, kwestie van de logica door te trekken?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be